Saturday, 28 February 2015

Musim Panas Punca Denggi Berleluasa

Assalamualaikum semua!

Lahai. Lambat betul nak hapdet entri kan. Janji dari esok ke esok. Last2 tak siap2 jugak. My bad. 

Apa pon, arini nak sambung entri sket. Aritu ada cerita pasal musim panas yg melanda Malaysia kan. Apa pulak kaitannya musim panas ni dengan demam denggi?

Haaa. Ni kena jaga betul2 ok. Sebab mengikutkan kata Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, bila start musim panas, maka demam denggi dan wabak yg berpunca daripada air dan makanan akan mula. Meh kita recall balik statement tu.


“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

“Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini."

Haa. Sekarang dah faham kan apa kaitannya denggi dengan musim panas ni? Sebab orang dok sibuk tadah air sampai lupa cara nak cegah pembiakan jentik2. Terhasilla masalah denggi. 

Tahukah korang, bukan semua nyamuk aedes ni membawa denggi. 

Kenapa saya cakap camtu? Sebab denggi ni penyakiy jangkitan virus yg merebak melalui gigitan nyamuk aedes yg telah dijangkiti. Kalau tak dijangkiti takde masalah la kan. 

Apa tanda2 atau simptom demam denggi ni?

Biasanya demam akan jadi pada hari ke 3 hingga ke 14 selepas kita digigit oleh nyamuk yg dijangkiti. Demam tu pulak biasanya ambik masa dalam 4 hingga ke 7 hari.

Selalunya demam ni bermula dengan demam kuat yg mengejut, sakit kepala yg teruk, sakit pada bahagian belakang mata, otot dan sendi. Ruam merah kat kulit pon mungkin boleh jadi.

Biasanya suhu badan kita akan mencecah sampai 40 ke 41 darjah celcius. Kalau budak2 bawah 6 tahun yg kena, demam sepanas ni boleh menyebabkan serangan sawan. 

Disebabkan denggi ni menyebabkan sakit pada otot dan sendi, maka demam denggi ni jugak dikenali sebagai breakbone fever.

Denggi jugak menyebabkan kita muntah2 dan kurang selera makan. 

Apa yg kita boleh buat untuk mencegah denggi ni?

Antara lain, kita bolehla :

Elakkan gigitan nyamuk dengan : 

  • Menggunakan kelambu masa tido. Gunakan repellent jika perlu.
  • Menggunakan ubat nyamuk.
  • Elakkan aktiviti semasa nyamuk aktif menggigit ~ 5.30 pagi hingga 8.00 pagi dan 5.30 pagi hingga 8.00 malam.
  • Pakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang bila keluar daripada rumah.
  • Pasang jaring halus kat tingkap dan pintu.
  • Menghapuskan tempat pembiakan nyamuk di sekeliling rumah.
  • Musnahkan semua bekas yg boleh menjadi tempat takungan air hujan atau lebihan air macam besen, tayar lama, bekas bunga atau alas pasu, bekas plastik dan tong.
  • Letakkan bahan pembunuh jentik2 dalam bekas yg berpotensi untuk menjadi tempat pembiakan nyamuk.
  • Kerap menukar air di bekas minuman haiwan peliharaan. 

Haa. Itu antara cara nak mencegah. 

Camna plak kalau dah terkena denggi ni? Macam mana nak merawatnya?

So saya nak kongsikan sket caranya. Kalau ikutkan kata pakar nutrisi Shaklee, bila terkena denggi, maka kita perlula : 


  • Elakkan makanan berempah, bergoreng dan pedas.
  • Banyakkan minum air sebab denggi ni menyebabkan kita dehydrate.
  • Kalau nak makan boleh ambil bubur sebab boleh memastikan kandungan bendalir dalam badan kita sentiasa ada. 

Macam mana plak cara kalau kita nak ambik Shaklee sebagai alternatif?

Haa. Senang je. 

Nak pastikan bendalir dalam tubuh kita sentiasa ada, maka bolehla ambil Performance Drink. Sebab PD ni memastikan kita tak dehydrate dan mengekalkan kandungan bendalir dalam badan kita.


Kemudian bolehla ambil Sustained Release Vita C, Garlic ataupon Nutriferon untuk meningkatkam balik sistem imun dalam badan kita yg dah lemah. 

Kalau tambah ESP lagi kawww. Sebab ESP menyediakan sumber protein tambahan dan asid amino penting untuk badan.

So gabungan semua ni memang boleh membantu kita merawat denggi.

Nak lagi kaw?

Cuba la Vivix. Sebab Vivix repair terus ke dalam sel dan dna kita. Lagi mantop!!

Nak cuba?

Boleh la roger saya. 
PM/CALL/SMS/WHATSAPP 018.375.1884.

Regards,
Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independent Distributor with 1st Class Consultation for sure!







No comments:

Post a Comment