Monday, 10 November 2014

Rawat kelemumur dengan Shaklee!

Assalamualaikum semua!

Bersiaran sekali lagi hari ni. Tak tau la kepala ni dah naik kutu ke apa. Haha. Maklumla sebab Zidane kan aritu diserang kutu sampai kena cukur abis nak ilangkan kutu. Tapi yg perasan memang kelemumur menjadi2. Orang kata kalau ada masalah kelemumur, kutu Insya Allah takde. Betul ke ye? Haha. Takpe. Ubat kutu ada. Boleh setel problem. Cuma nak atasi masalah kelemumur je. Maklumla, kita ni kan bertudung. Kadang2 basah rambut tak dan kering dah pakai tudung balik. Sebab tu la ada masalah. Yg penting tak berbuah dan tak bercabang. Kalau tak, nak je cukur rambut. Haha.


Antara punca kelemumur:
  • Rambut yang tak dicuci sempurna.
  • Memakai penutup kepala seperti tudung atau topi dan menyebabkan kulit kepala berkuap.
  • Penggunaan gel rambut yg melampau.
  • Penggunaan syampu yg tak sesuai dan memiliki bahan kimia berbahaya.
  • Kekurangan protein dalam diet seharian. Akibatnya, masalah keguguran rambut berlaku dek kerana akar yg lemah.
  • Tekanan hidup sama ada di tempat kerja, sekolah, universiti atau pon rumah.
  • Perubahan hormon contohnya ibu lepas bersalin.
  • Daya imunisasi yg rendah.
  • Kulit kepala berminyak.
  • Kurang menjaga kebersihan kepala.
  • Cuaca panas.
  • Jarang membersihkan kulit kepala.

Macam mana cara nak atasi kelemumur ni?

Ada 2 cara.
  1. Pemakanan
  2. Pemilihan Syampu.
Kalau dari segi pemakanan tu, boleh la tambah protein dalam diet harian. Sebab protein ni penting untuk pembentukan sel rambut yg sihat. Kalau pilih protein dari soya, maka pilihla yg jenis Non GMO. =)

Kalau dari segi pemilihan syampu tu pulak, pilihlah syampu yg bebas bahan kimia berbahaya. Takkan la nak pakai yg ada bahan kimia berbahaya kat atas kepala ye tak?


Apa yg Shaklee Tawarkan?

Macam tawaran ape je kan. Haha.

Kalau nak tambahkan protein dalam diet seharian, boleh la ambil ESP. 


Protein Bukan GMO yg lengkap dengan sumber asid amino perlu dan merupakan sumber protein soya terbaik. ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yg badan kita perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting. Kalau nak compare dengan protein daripada sumber daging, telur dan produk tenusu yg lain, dah tentu ESP ni rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol. =)


Zinc ni bagus untuk bina sel2 sihat, mengawal hormon dan membantu dalam penyerapan nutrien lain. Kalau nak tau apa kaitannya zinc dengan rambut yg sihat ni adalah, bila tahap zinc rendah, DHT boleh jadi tinggi. DHT ni adalah musuh rambut yg dikenali sebagai dihydrotestosterone dalam badan. Bila kita dapat zinc yg cukup atau lebih maka DHT kurang. Bila kurang zinc DHT lebih. Musuh rambut lebih dalam badan. Nak ke? Mestila tak nak kan.

Dan sebahagian besar daripada jumlah zinc dalam badan kita ni terdapat dalam folikel rambut. Walaupon zink memang digunakan di tempat lain, untuk penglihatan, ingatan, bau dan rasa, penghadaman dan lain2, tapi, kalau kita kurang zinc dalam badan, badan kita akan ambil folikel rambut pertama untuk memastikan zinc boleh digunakan untuk proses yg lebih penting dari segi biologi. Sebab tu kena ada zinc yg mencukupi. Kalau ada masalah rambut gugur atau kelemumur tu memang kurang zinc la senang cite.





Ada satu komppnen kumpulan B Complex, Biotin yg dirujuk sebagai vitamin H atau vitamin rambut. Sebabnya biotin ni menggalakkan pertumbuhan rambut dan menghalang keguguran. Tadi kan kita cerita pasal kelemumur boleh menyebabkan keguguran rambut kan. Dalam masa yg sama fungsinya adalah untuk memetabolismekan asid lemak yg menjana pertumbuhan dan pembaikan folikel rambut, sekaligus mengurangkan kerosakan folikel yg disebabkan oleh DHT (musuh rambut tadi)


Itu dari segi suplemen la. 

Tapi Shaklee kan ada syampu jugak. Kalau untuk masalah kelemumur ni, boleh la guna syampu dan scalp treatment kat bawah ni.


Purifying Shampoo Shaklee ni memang bagus untuk:
  • Membersihkan dengan menyeluruh, menyingkirkan sisa2 produk fesyen rambut, pengumpulan mineral dan bahan2 cemar persekitaran yg lain
  • Mengekalkan keseimbangan lipid dan lembapan semulajadi serta tidak melunturkan warna rambut
  • Sesuai untuk mengawal lapisan kulit kepala yg sihat dan rambut juga tidak berkelemumur

Kemudian boleh tambah Scalp Treatment bawah ni.


Nourishing Scalp Treatment ni produk yg paling penting dalam sistem penjagaan rambut Prosante sebab kandungannya yg mengandungi tahap scalp healt complex eksklusif yg paling tinggi.

Nourishing scalp treatment menyelesaikan semua masalah rambut dengan serum yg amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan peredaran, menentang faktor persekitaran yg merosakkan dan juga membekalkan khasiat kepada kulit kepala.
  • Vitamin antioksida iaitu A dan E dan jugak Koenzim Q10 melindungi kita daripada kerosakan akibat radikal bebas dan pencemaran persekitaran.
  • Bertindak membekalkan ruang yg optimum untuk rambut kita.
  • Formula tanpa bilas memudahkan kita menggunakan dan menggayakannya.
  • Tidak menjadikan rambut melekit atau berminyak.
Dan bezanya Shaklee Prosante Nourishing Scalp Treatment ni adalah formulanya eksklusif, terbukti mampu mengurangkan keguguran rambut semasa kita menyikat dan dapat melebatkan serta menguatkan rambut secara semulajadi.

Haaaa. Itu dia yg kita perlukan untuk rambut yg sihat tanpa kelemumur. Nanti nak kena tukar jenama ni. Sebelum ni beli dekat salon. Ada lagi. So takmo la membazir. Abis je nak kena beli. Hehe.

Korang nak cuba?

Kita cuba selesaikan masalah dari dalam dan luar sama2.

Boleh PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 ok!

Jumpe esok plak ok!


Regards,
Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independent Distributor with 1st Class Consultation for sure!






1 comment: