Thursday, 30 October 2014

Atasi LETIH KRONIK dengan Shaklee

Assalamualaikum semua dan selamat petang!

Entri sebelum ni saya ada cerita pasal tidur kan. Tapi dek kerana rasa tak puas hati saya buat research lagi. Sebab kalau ikutkan saya ni cukup tidur. Memang la ada jaga malam sket2 tapi tidaklah sampai tidur tak cukup. Cuma bila bangun pagi, walaupon tidur dah cukup 6 jam, saya masih rasa tak cukup tidur lagi. Huhu. Penat sangat rasanya.

Baru la saya tau. 



Biasanya kalau ada sindrom keletihan kronik ni adalah disebabkan oleh kegagalan mitokondria. Maksudnya kat sini kemungkinan besar jantung kita tak memperolehi bahan bakar yg diperlukan untuk menjadi sihat dan kuat. Bahan bakar yg dimaksudkan tu CoQ10 la. Jantung mengandungi 10 kali ganda lebih banyak CoQ10 berbanding organ lain dalam badan sebab jantung adalah organ yg paling kuat bekerja dan berdegup sebanyak 100000 kali sehari. Take note ye semua. Takde satu pun degupan berlaku tanpa tenaga. Sebab tu lah jantung perlukan tenaga yg banyak secara berterusan.

Kalau diikutkan, di peringkat sel, tenaga dikeluarkan oleh mitohondria yg dianggap macam janakuasa dan disebabkan jantung ni kuat bekerja, maka ianya kaya dengan mitokondria yg menjana tenaga. CoQ10 merupakan zat makanan larut lemak yg hadir semulajadi dan ditemui di setiap sel tubuh kita untuk berfungsi dengan baik. Tapi, ia lebih banyak ditemui dalam organ yg bekerja lebih keras dan memerlukan tenaga selular yg banyak. Tempat lain macam hati, buah pinggang dan pankreas pon ada. Cuma di jantung lebih banyak sebab jantung lebih banyak kerjanya. Lebih banyak daripada apa yg didapati dan dijumpai dalam mana2 tisu dan organ lain. Lebih banyak mitokondria yg ada dalam sel, maka lebih banyak tenaga ia boleh keluarkan.

Pointnya di sini, dek kerana kekurangan mitokondria, tenaga kita berkurangan. Maka kita akan selalu cepat letih. Sebab tu di awal entri tadi saya cakap, kegagalan mitokondria adalah punca kenapa kita letih. Dapat tak apa yg saya cuba sampaikan? Hehe.

Tapi ibu hamil tak sesuai amik CoQ10 ni. Huhu. So apa yg boleh kita buat untuk dapatkan tenaga? Tak yah sebut makanan seimbang, tidur yg cukup etc etc. Hehe. Sebab kadang2 makanan dah seimbang, tidur dah cukup tapi ngantok dan letih jugak kan. =P

So apa ibu hamil boleh ambik untuk atasi masalah keletihan ni?

Ni dia.

B-Complex



Vitamin B kan dikenali sebagai Vitamin Tenaga sebab memainkan peranan penting dalam meningkatkan metabolisme tenaga. Caranya dengan menukarkan lemak, karbohidrat dan protein yg kita perolehi daripada makanan kepada tenaga yg boleh digunakan sepanjang hari.

Ada 11 komponen dalam B Complex yg ada fungsi2 tertentu dalam memastikan kita bertenaga sepanjang hari. Antaranya:

  • B1 (Thiamine)
  • B2 (Riboflavin)
  • B3 (Niasin)
  • B5 (Pantothenic Acid)
  • B6 (Pyridoxine)
  • B9 (Folic Acid)
  • B12 (Cyanocobalamin)
  • Biotin
  • B10 (Para-amino Benzoic Acid)
  • Choline
  • Inositol
Dalam list kat atas ni, vitamin B12 la yg memainkan peranan paling penting dalam menghasilkan tenaga. B12 penting sebab boleh membantu menukarkan karbohidrat kepada glukosa. Sebab tu la majoriti yg ambil B Complex ni segar dan aktif. Vitamin B12 jugak membantu otak kita kembali fokus di samping vitamin B3 yg berperanan dalam meningkatkan tenaga.

So itu dia yg kita ibu2 hamil kena ambik kalau rasa penat. 

Hadoila. Lepas ni kena konsisten. Lately je yg pemalas nya. Sebab malas la kena minum air gula dengan amik darah. Haha. Punca jugak la tu. Penat sebab anemia jugak kan. 

So kena amik ubat klinik & makan suplemen rajin2 jom!

Nak cuba suplemen roger mak buyung ok!


Regards,
Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independent Distributor with 1st Class Consultation for sure!!





6 comments:

  1. kene minum ayor gula ker? hehe jaga2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah la kak ila. Haha. Berat naik 2.5kg dalam masa 2 minggu. Selera sangat. =P

      Delete
  2. kita setiap hari tidur mesti tak berkualiti.. even da tidur cukup 7 jam pun. bangun tetap rasa penat sangat.. sampai sekarang mcm penat yang teramat amat sangat.. siang bz malam pulak tidur tak berkualiti.. badan tak larat giler rasa.. mybe sbb tu kot.. so kena ambil ni...huhuhu..malas da rasa penat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn. Memang kena cukupkan nutrisi dalam badan. Baru badan cergas. Insya Allah. =)

      Delete
  3. B-Compleks ni kalau makan memang bertenaga dan yang best, rambut cepat panjang..

    Jom Baca: ESP bahaya atau tidak?

    ReplyDelete