Friday, 3 October 2014

14 penyebab dehidrasi tak terduga

Hai korang!

Arini nak kongsi pasal 14 tanda tak terduga yg menyebabkan kita dehidrate. Dok belek majalah iSihat. Macam bagus je untuk dikongsi.

So apa dia penyebab yg kita tak sangka2 menjadi punca kita dehidrasi?


  • Diabetis : Betul. Biasanya orang yg ada diabetis akan ada tendency untuk minum banyak. Bila minum banyak tu tandanya kita dehidrate la kan? 
  • Haid. Wanita yg sedang dalam period pon akan cepat rasa dahaga. Sebabnya, kita kehilangan cecair dalam badan lebih banyak daripada biasa. Sebab tu kita digalakkan minum ekstra kalau kita haid. =)
  • Ubat-ubatan yg dipreskripsi. Sama la macam kita ambil suplemen. Ubat2an ni apatah lagi. Kena minum banyak. Sebab nak bantu larut dan hadamkan ubat yg kita ambil tu. Dan pengambilan ubat2an ni memang akan menyebabkan kita dehidrate. Cuba tengok bibir masing2 kalau ambik ubat yg dipreskripsi ni. Kering je kan?
  • Diet rendah karbohidrat. Siapa yg amalkan diet rendah karbo ni mesti akan rasa dehidrate. Sebab cecair dalam badan diserap lebih banyak daripada biasa. Selalu kan karbohidrat ni memberikan tenaga. Bila kita ambik dalam kadar yg cukup, maka badan kita akan lebih bertenaga, Nak dier rendah karbohidrat ni takde masalah. Tapi pastikan minum air secukupnya. Ambil protein dan serat lebih banyak ok!
  • Stress. Haa. Sebab tu jangan stress. Bila stress muka sembab. Hehe.
  • Irritable Bowel Syndrome. Ni masalah dalam sistem penghadaman atau pon usus kita la ni. Kalau kurang minum lagi la bermasalah. 
  • Melakukan senaman. Dah tentulah. Sebab bila kita bersenam kita berpeluh. Bendalir dalam badan dikeluarkan melalui peluh. Sebab tu orang bersenam akan minum. =)
  • Kehamilan. Pon merupakan antara penyebab kenapa kita dehidrate. No wonder mak buyung asyik dahaga. Nak minum yg sejuk2 plak tu. Haha. Takpe. Nanti kalau berpantang takde harapan nak minum benda sejuk. Ye tak? =P
  • Penuaan. Baru tau yg proses penuaan bukan sekadar mengedutkan kulit. Hehe. 
  • Suplemen pemakanan. Dah cakap kat atas tadi kan. Pengambilan suplemen menyebabkan dehidrasi. Tu pon depends on apa yg kita ambil & macam mana penerimaan kita. Sebab tu ambilla suplemen yg semulajadi. Senang sket nak hadam. Hehe.
  • Berada di altitud tinggi. Tak tau plak pasal ni. Baru 1st time come across benda ni. I was like oooo. Baru tau. Hehe.
  • Kurang makan sayur dan buah. Pendek kata benda2 berserat ni la. Lebihkan makanan berserat + minum secukupnya. Baru sihat!!
  • Menyusukan bayi. Of course. Kalau org biasa disarankan ambil 8 gelas sehari, ibu menyusu lebih lagi. Sebab kita provide susu untuk anak. Kalau tak memang dehidrate. Bila dehidrate, susu kurang.
  • Minum alkohol. Haa. Sebab tu la minum alkohol tu tak bagus, Dah la mengkhayalkan. Buat kita dehidrate plak. Hehe.

Tu dia 14 penyebab yg kita tak terduga boleh menyebabkan kita dehidrate. Nanti next entry saya cite pasal cara nak atasi dehidrate untuk ibu hamil dan menyusukan anak ok!!

Kalau nak cuba produk Shaklee boleh roger saya di sini. PM/Call/WhatsApp/SMS 016.331.4797 ok!



Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor with 1st Class Consultation for sure!!

No comments:

Post a Comment