Wednesday, 23 July 2014

Sembelit ketika hamil

Rasanya sembelit ketika hamil ni normal di kalangan ibu mengandung. Saya pon tak terkecuali. Bayangkanlah. 2 ke 3 hari baru boleh membuang. Nak amik herblax atau alfalfa memang tak boleh la. Hehe. Sebab mengandung kan. 

Apa sebab terjadinya sembelit ni?

Banyak faktor sebenarnya kenapa terjadinya sembelit ni. Antaranya kurang pergerakan fizikal, kurang pengambilan makanan yg berserat atau berfiber dan rasa kerisauan. Wah, risau pon boleh jadi punca sembelit. Hehe. 

Dalam masa yg sama, tubuh wanita hamil ni menghasilkan hormon progesterone yg banyak yg menyebabkan usus memproses makanan dengan lebih perlahan. Rahim yg makin membesar pon dikatakan sebagai punca terjadinya sembelit ni. Yelah, bila rahim membesar, tekanan fizikal pada usus terjadi sehingga menghalang pergerakan najis ke usus besar dan rektum. Kurang minum air pon dikatakan punca kenapa terjadinya sembelit. Sebab tu lah kita yg mengandung ni disarankan minum air lebih. Jangan minum air manis ye mak buyung sekalian. Minumla air kosong. Kang tak pasal diabetis ketika hamil. Hehe. Kena minum air gula plak kat klinik nanti. Haru. 

Antara sebab lain kan, pengambilan pil suplemen zat besi. Kalau ikutkan pengalaman memang betul, kalau amik je pil zat besi yg klinik bagi memang najis bukan saje keras malah hitam. Sebab tu la pengambilan pil zat besi tu kena ikut description dan cara makan yg doktor bagi dan andai kata kalau la sembelit berlarutan, consult la dengan doktor. Atau kalau malas, ambilla lebih banyak serat.

Antara tips untuk elak sembelit ketika hamil :


  • Makan makanan yg banyak serat macam beras perang, sayur2an hijau, buah2an, kekacang etc.
  • Minum air secukupnya. 6 ke 8 gelas sehari. Lagi2 sebaik saja lepas bangun tido. Petua tu. Boleh jugak minum air buah macam jus oren dan makan yogurt untuk bantu melancarkan sistem pembuangan najis. Kalau zidane kan, lepas je makan yogurt confirm 100% yg dia akan membuang. Hehe. 
  • Melakukan senaman ringan. Banyakkan berjalan atau kayuh basikal. Bukan suruh pecut atau lumba basikal pon. Hehe. Asalkan pergerakan fizikal kita ni sekaligus dapat merangsang pergerakan usus besar sebab punca sembelit tadi pon sebab kurang pergerakan fizikal kan.
  • Makan pil pelembut najis. Tapi pada pendapat saya la pil ni tak bagus untuk ibu hamil. Lagi2 kalau yg dah di akhir kehamilan tu. Serius. Sebab rasa nak membuang dan rasa nak meneran ni sama. Kot takleh beza. Hehe. Ni pendapat sendiri. Bukan pendapat pakar pon. 

Nak tahu cara saya elakkan sembelit ketika hamil??

Saya ambil ostematrix. 4 biji sebelum tido. Hehe. Esok pagi memang Insya Allah membuang. Lagi pon ostematrix ni pil kalsium. Sesuai sangatla untuk yg tak suka minum susu macam saya ni haa. Ostematrix bukan pil pelembut najis yg mungkin bagi kesan pada ibu2 hamil. Sebab dalam masa yg sama dapat mengurangkan masalah cramp dan kurang kalsium kita jugak. Maklumla, selain mengandung, saya pon masih menyusukan zidane jugak. Sebab tu perlukan kalsium lebih.

Macam mana rupa ostematrix tu??



PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 sekarang ok!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)

No comments:

Post a Comment