Wednesday, 7 May 2014

Satu hidangan dalam Piramid Makanan Malaysia





Ramai yg dah tahu apa dia piramid atas makanan kan? Tapi berapa ramai yg tahu apa yg dimaksudkan dengan 1 hidangan atau 1 sajian dalam piramid makanan tu? Kebiasaannya saiz hidangan akan menggunakan ukuran rumahtangga seperti cawan, pinggan, mangkuk, sudu makan dan sudu teh. 

Dan penting sangat untuk kita faham yg satu hidangan di dalam piramid makanan tu tak sama di antara satu sama lain. Contohnya, 1 hidangan nasi takkan sama dengan 1 hidangan buah-buahan.

Jom kita tengok apa yg dimaksudkan dengan 1 hidangan berdasarkan setiap kumpulan. Lepas ni dah pandaila kita nak jaga diet dan permakanan kita kan. Nak dengan tanak je. Hehe.


1. Bijirin, bijiran dan ubi-ubian. Setiap satu hidangan ini mengandungi 30g Karbohidrat.


Jenis
Kuantiti
Bihun (dah direndam)
1 ½ cawan
Biskut, krim kraker
6 keping
Roti (Putih @ wholemeal
2 keping
Laksa (dah direndam)
1 ½ cawan
Mi & kuey teow basah
1 cawan
Kentang
2 biji saiz kecil
Putu Mayam
2 keping
Nasi
2 senduk / 1 cawan
Bubur nasi kosong
2 cawan
Ubi manis / keladi / ubi kayu
1 cawan


2. Buah-buahan. Setiap satu hidangan ini mengandungi 15g Karbohidrat.

Jenis
Kuantiti
epal / Pear Cina / Plum / Ciku
1 biji
Pisang berangan saiz sederhana
1 biji
Pisang emas
2 biji
Durian
3 ulas
Anggur
8 biji
Jambu batu / Pear
½ biji
Oren mandarin saiz kecil & sederhana
1 biji
Betik / Nenas / Tembikai
1 potong
Prun
4 biji
Kismis
1 sudu makan


3. Sayur-sayuran

Jenis
Kuantiti
Sayuran berdaun gelap termasuk batang yg boleh dimakan (dah dimasak)
½ cawan
Sayuran jenis buah (dah dimasak)
½ cawan
Ulam-ulaman mentah
1 cawan

4. Kekacang. Setiap satu hidangan ini mengandungi 7g Protein.

Jenis
Kuantiti
Dal
1 cawan
Kacang hijau / kacang panggang dalam tin
1 ½ cawan
Tempe / Tauhu / Taukua
2 keping
Susu soya tanpa gula
1 ½ gelas

5. Ikan, ternakan seperti ayam dan itik, daging dan telur. Setiap satu hidangan ini mengandungi 14g Protein.

Jenis
Kuantiti
Ikan bilis tanpa kepala
2/3 cawan
Daging lembu tanpa lemak
(7.5 cm x 9 cm x 0.5 cm)
2 ketul
Ayam bahagian peha
1 ketul
Isi kerang
1 cawan
Telur ayam
2 biji
Ikan kembung saiz sederhana
1 ekor
Ikan tenggiri
(14 cm x 8 cm x 1 cm)
1 keping
Hati ayam
2 keping
Telur puyuh
12 biji
Sotong saiz sederhana
2 ekor

6. Susu dan hasil tenusu. Setiap satu hidangan ini mengandungi 7g Protein.

Jenis
Kuantiti
Keju
1 keping
Susu rendah lemak
1 gelas
Susu sejat
2/3 cawan
Susu tepung
4 sudu makan
Yogurt
1 cawan

Itu dia saiz satu hidangan yg sebenar. Kenapa penting sangat makan ikut saiz hidangan ni? Sebab amalan permakanan berdasarkan saiz hidangan ini sangat penting kalau kita nak turunkan berat badan, mengamalkan gaya hidup yg sihat dan mencegah penyakit kronik.

Secara umumnya, pengambilan lebihan 500 kcal sehari boleh meningkatkan berat badan sebanyak setengah atau sehingga 1 kilogram dalam masa seminggu atau 2 hingga 4 kilogram dalam masa sebulan. Apatah lagi kalau tak disusuli dengan aktiviti kecergasan.

Masyarakat kita sendiri pon masih kurang pendedahan dan kesedaran mengenai jumlah kalori yg perlu diambil. Bagi membakar 500 kcal, seorang lelaki dewasa perlu berbasikal selama 50 minit atau 68 minit bagi wanita dewasa. Sebab tu, lebih mudah nak kawal pengambilan makanan daripada membakar kalori makanan yg diambil kan? Hehe.

Jom amalkan hidup yg sihat.

Kalau dah ambil makanan ikut hidangan, dah buat senaman, tambah pulak dengan pengambilan suplemen untuk kesihatan yg optimum.

Kalau saya, saya pilih Shaklee!!

Nak cuba?

PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 sekarang ok!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)

No comments:

Post a Comment