Monday, 21 April 2014

Pengambilan suplemen ketika hamil

Ketika disahkan hamil mesti kita mula cari petua2 dan tips tentang kehamilan kan? Tak kurang jugak yg mula mencari suplemen atau makanan tambahan untuk mengurangkan risiko2 yg bakal dihadapi oleh ibu hamil. Dulu masa saya mengandungkan zidane masalah saya adalah hb rendah sehingga ke tahap terpaksa dicucuk suntikan inferon. Kalau nak tau bekas atau lebam suntikan inferon tu masih ada lagi kat saya ni haa. Tanda kenangan supaya lepaskan ni jangan amik remeh pasal hb ni. Sakitnya pulak Tuhan saje yg tau. Saya pernah kongsikan pasal ni dalam entri dulu2. 

Kalau diikutkan diet seimbang la yg ibu hamil perlukan. Tapi hakikatnya suplemen, vitamin dan mineral tambahan antenatal adalah satu jaminan untuk bantu kita penuhu keperluan nutrien kita. Sedangkan org yg x hamil pon perlukan suplemen zaman sekarang ni apatah lg ibu hamil. 

Ibu hamil disarankan untuk ambil 400mcg asid folik sehari bagi 12 minggu pertama kehamilan. Bila kandungan semakin besar, kita perlukan zat besi tambahan pula. Tahap zat besi dalam badan kita akan diperuksa semasa hamil dan doktor akan menasihatkan apa yg kita perlukan sepanjang kehamilan. Biasala tu kan. Kalsium jugak penting dan kalau hamil kita perlukan sebanyak 2 kali ganda dari jumlah biasa. 

Kalau tak yakin dengan suplemen apa yg kita perlukan, elok sangat untuk kita tanya doktor apa sebenarnya multivitamin khas untuk kehamilan. Selalunya doktor akan sarankan multivitamin yg ada asid folik, vitamin D, zat besi & kalsium, vitamin c, vitamin2 B seperti B6 dan B12, potasium, zink & vitamin E.

Jangan ambil sebarang vitamin tambahan yg mengandungi retinol iaitu vitamin A daripada unsur haiwan. Sebab kalau diambil dalam kuantiti yg banyak, retinol boleh menjadi racun kepada bayi dalam kandungan. Walau bagaimanapun, vitamin A daripada unsur2 tumbuhan (karotin) adalah selamat. 

Selain itu, adalah dinasihatkan supaya jangan ambil vitamin dan mineral megados (megavitamin) sebab ini boleh membahayakan bayi.

Bincanglah dengan doktor mengenai suplemen khas untuk kita sekiranya kita:

  • seorang vegetarian tegar;
  • menghidap kencing manis atau diabetis gestasi;
  • mengalami praeklampsia;
  • menghidap anemia; dan
  • pernah melahirkan bayi dengan berat badan kelahiran yg rendah.

Kredit : baby center

Kalau saya mudah aje. Saya ambil suplemen Shaklee. Nak tau apa yg saya ambil untuk kehamilan kali ni??





Vitalea Shaklee

Mengandungi Vitamin D untuk menyokong penyerapan kalsium untuk tulang dan gigi yg sihat, Beta Karotena untuk meningkatkan kesihatan mata, kulit & sistem imunisasi. Vitamin E untuk menyokong kesihatan sekular & meningkatkan kesihatan hati, usus dan fungsi imunisasi, Kalsium untuk menyokong kekuatan tulang, pengaliran urat saraf dan otot2, Boron untuk membantu dalam metabolisme Vitamin D & mineral yg terbabit dalam perkembangan tulang, Magnesium yg menyokong kekuatan tulang, fungsi otot dan membantu dalam mengekalkan tekanan darah normal dan denyutan jantung, Biotin untuk membantu badan menghasilkan tenaga dari protein dan lemak. Yg paling penting, multivitamin Vitalea tak mengandungi perisa tiruan, pemanis, warna dan bahan pengawet. Dan yg bestnya, vitalea jugak membantu masalah HB rendah ni. Maklumla, saya kan ada masalah HB rendah sampai kena cucuk inferon. Huhu.


B-Complex

B-complex yg bagus sepatutnya mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B termasuklah asid folik. Dah tahu kepentingan asid folik kan? Sekarang amik tahu pulak pasal kepentingan Vitamin B. B-Complex Shaklee mengandungi:

  • Vitamin B1 (thiamine) yg berfungsi membina jaringan fungsi saraf, otot dan otak, menukarkan glukosa dan protein dalam makanan kepada tenaga dan mengelakkan diabetis.
  • Vitamin B2 (riboflavin) yg berfungsi menjaga kekuatan myelin iaitu saraf yg menyambungkan maklumat dan menguatkan fungsi otak.
  • Vitamin B3 (niasin) yg memberi tenaga, mengelakkan kelesuan, mengurangkan perasaan stress dan tertekan serta memberikan ketenangan.
  • Vitamin B5 (pathotenic acid) yg membantu mengelakkan kekejangan otot.
  • Vitamin B6 (pyriodoxine) yg membantu mengelakkan komplikasi semasa hamil seperti kelahiran pramatang dan pre-eklampsia, memberikan tenaga dan menghilangkan rasa lesu.
  • Vitamin B9 (folic acid) yg penting dalam sintesis DNA dan pembahagian sel di awal kehamilan, mengurangkan risiko spina bifida pada bayi, menjaga fungsi saraf dan mengelakkan kurang darah.
  • Vitamin B12 (cyanocobalamin) yg membantu mencegah anemia, menjaga kesihatan kulit dan mencegah kelesuan.
Sebab tu B-Complex Shaklee sangat berbaloi untuk dimiliki. =)



Sustained Release Vitamin C

SR Vita C Shaklee membantu menyerap zat besi, membantu dalam sintesis protein, mencegah komplikasi semasa hamil seperti kelahiran yg kurang berat badan dan anemia serta mencegah selesema. Lagi best sebab SR Vita C memastikan keperluan Vitamin C dalam badan dipenuhi untuk 24 jam sebab kandungan Vitamin C dalam SR Vita C ni dilepaskan secara "sustained release" atau secara perlahan atau secara berperingkat bagi memastikan badan kita mendapat manfaat vitamin c sepanjang hari. 


Ostematrix Shaklee

Ibu hamil digalakkan minum susu untuk dapatkan kalsium untuk pembentukan tulang dan perkembangan janin kan. Kalsium juga penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan tulang dan gigi bayi. Dalam masa yg sama, kalsium juga penting untuk darah membeku dengan sempurna. Ibu mengandung memerlukan 1000mg hingga 1300mg kalsium sehari. Dan kalau nak tau ostematrix ni bukan sekadar kalsium sebab dalam masa yg sama ostematrix membekalkan kita magnesium dan vitamin D. Setiap 1 biji ostematrix mengandungi 250mg kalsium. Manakala magnesium berfungsi membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya. Vitamin D pula membantu dalam merangsang penyerapan kalsium. Ostematrix membantu memperbaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu hamil serta dapat menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi. Kalau ibu hamil kurang kalsium ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi pada ibu tu sendiri. Ini  kerana apabila kalsium untuk bayi tak mencukupi maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin mendapat osteoporosis di usia tua. 


Omega Guard Shaklee

EPA dan DHA dalam diet ibu hamil mampu memberi kesan positif terhadap perkembangan kognitif dan visual bayi (otak dan mata bayi). Pengambilan Omega 3 yg tinggi juga boleh mengurangkan risiko alahan pada bayi. Tambahan pulak Omega Guard Shaklee ni disuling melalui 3 peringkat. Jangan ambil sebarangan minyak ikan. Sebab selalunya minyak ikan ni diambil dari ikan laut dalam. Kalau salah minyak ikan, silap haribulan ada kandungan bahan toksik macam plumbum, merkuri etc dalam minyak ikan kita. Di samping membentuk otak bayi yg bagus, Omega Guard jugak membantu ibu hamil mengawal berat badan supaya tak terlalu berat. Kang tak pasal2 minum air gula. Hehe.


ESP Shaklee

Nak lagi best, tambah la ESP Shaklee dalam set kehamilan kita. Sebab biasanya ibu yg hamil ambil ESP ni bukan main bertenaga lagi. Dalam masa yg sama ESP memelihara tekanan darah kita tak terlalu tinggi dan membantu menghalang diabetis ketika kehamilan jugak. 


So ibu2 hamil. Nak cuba set ibu hamil Shaklee ni? Saya pakai set ibu hamil Shaklee ni untuk anak kedua ni. Hehe. Semoga dipermudahkan sepanjang kehamilan kali ni. Siapa nak susah ye tak??


Kalau nak cuba, PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 sekarang ok!!

Nak beli sendiri produk Shaklee terus dari Shaklee? Boleh aje. Klik link bawah ni ok!!

Saya nak beli Sustained Release Vita C Shaklee!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)



1 comment:

  1. The texture, colour and period off hair do not matter.
    The bes accumulate polen in thee flowering vegeation and receive it to appear agaikn to their hives.
    In the course of other destinations huge cutting of rees also performs a job.



    Feel fre to surf to my web-site ... nutrisi ibu hamil muda

    ReplyDelete