Wednesday, 30 April 2014

Cara menguruskan alahan

Kenapa tetiba nak cerita pasal alahan lagi? Semalam saya makan sotong. So pagi ni kemain lagi bibir merah. Mujur tak teruk. Sedap sangat sotong. Selama ni sepanjang hidup selama 28 tahun tak pernah lagi rasa ada alahan dengan sotong ni. Sampai la ke tahun lepas. Bila bibir jadi merekah2. Gatal2 sampai naik ke atas bibir. Keliling bibir jadi berair, gatal, sakit. Adus.

Pergi jumpe doktor memang doktor cakap ada allergic dengan makanan. Cuma masalahnya disebabkan tak pernah alahan dengan makanan so tak tahula makanan kategori apa yg tak boleh makan tu. Selalunye seafood la. Selama ni ok je. Tetiba Allah tarik nikmat tu. Sedih sket. Tapi redha.

Cuma semalam dek kerana ada sambal sotong kat kedai beli makanan tu, memang la seronok kan. Sotong ni kategori binatang kegemaran. Haha. Tapi yg herannya kalau masak sendiri memang jarang la kena gatal2 ni. Maybe kebersihan pon jadi salah satu faktor terjadinya alahan kepada makanan ni.

Ramai yg anggap masalah gatal2 atau mungkin sesetengah org sampai hidung berair dan bersin2 yg teruk yg dialami sekali sekala ni normal dan tak perlu dibimbangkan. Sebabnya ye lah, sekadar gatal2 je. Kerja lain boleh buat macam biasa. So orang amik ringan. Tapi kalau la kita ni mengalami alahan kronik dan berulang2 serangan boleh berlaku kerap dan serius sehingga sedikit sebanyak mengganggu kehidupan kita jugak.

Biasanya masalah utama org2 yg ada alahan ni adalah keletihan sebab gejalanya macam bersin, gatal2, hidung berair yg melampau ni kadang2 boleh mengganggu tidur yg lena dan menyebabkan kita cepat marah, hilang tumpuan, stress dan akhirnya menjejaskan prestasi kita di temapt kerja. Kemunculan tanda2 ekzema atau rasa gatal dek kerana alahan ni jugak memberikan kesan negatif terhadap keyakinan kita. 

Dalam kes yg jarang belaku, tindak balas alahan boleh jadi serius sehingga menyebabkan masalah kesihatan yg dinamakan anafilaksis. Bila dah sampai tahap ni, saluran pernafasan bengkak dan akibatnya menyebabkan kesukaran untuk bernafas. Pada masa yg sama kulit kelihatan merah padam dan terasa panas bila disentuh dan tekanan darah turun secara mendadak. Dalam tempoh beberapa minit, badan boleh mengalami kejutan anafilaktik yg boleh membawa maut jika ubat tidak diberikan dengan serta merta. Sebab tu jangan ambil mudah!!

Dianggarkan 2% kanak2 mengalami alahan makanan (lebih tinggi di kalangan kanak2 yg lebih muda iaitu sebanyak 5-8%). Kebanyakan kanak2 akan hilang alahan makanan apabila mereka meningkat dewasa. Walau bagaimanapun, sesetengah alahan seperti alahan kepada kacang tanah dan kerang-kerangan mungkin berlanjutan sepanjang hayat. Di kalangan orang dewasa, kejadian alahan makanan berkurangan kepada anggaran 1% daripada populasi keseluruhan.

Jenis2 alahan

Ada beberapa jenis alahan yg berbeza dari segi keseriusan dan tandan2nya. Contohnya asma ialah sejenis penyakit alahan yg menjejaskan saluran pernafasan, manakala demam alergi mempunyai gejala2 seperti hidung berair dan mata gatal.

Ekzema dan gatal2 menjelma sebagai tompokan kulit yg kering dan gatal dan tompokan radang pada kulit.

Penyebab2 atau pencetus alahan ni berbeza2 malah semuanya berada di sekeliling kita. Misalnya pengawet makanan, ubatan tertentu, kutu habuk dan minyak wangi. Sebab tu lah sukar untuk  mengelak daripada benda2 pencetus yg ada di sekeliling kita.

Kenapa ada sesetengah orang kerap diserang alahan sedangkan orang lain tak mudah kena alahan??

Tiada jawapan jelas tapi didapati penghidap alahan mempunyai sistem imun yg menghasilkan terlalu banyak bahan kimia yg diberi nama immunoglobin E (IgE) yg menyebabkan badan terlalu sensitif. Setiap alergen atau bahan yg mencetus tindak balas alahan menyebabkan reaksi berturutan yg membawa kepada pengeluaran histamin, sejenis sebatian yg menyebabkan badan mengalami gejala seperti gatal2 dan mata berair.



5 cara untuk menguruskan alahan


  • Elakkan pencetus alahan yg diketahui. Kalau kita alah selepas makan makanan laut atau mengalami hidung berair apabila bermain dengan kucing, cuba jauhkan diri daripada punca2 alahan tersebut.
  • Bersihkan habuk di rumah, dalam kereta dan di pejabat. Cuci, vakum atau tukar cadar, alas sofa, kain hamparan dan mainan lembut sekerap mungkin.
  • Tingkatkan kualiti udara persekitaran dengan membersihkan penapis udara dalam sistem penyaman udara secara kerap. Kalau boleh, galakkan pengudaraan dengan membuka tingkap kereta, rumah dan pejabat.
  • Kurangkan pengambilan makanan yg mempunyai bahan pengawet dan pewarna.
  • Tingkatkan pengambilan buah2an segar, sayuran dan air.
  • Kunjungi doktor atau pakar alahan untuk mendapatkan ubat bagi melegakan gejala.

Kredit : alahan


Cegah alahan dengan Shaklee

Boleh ke nak cegah alahan dengan Shaklee?? Meh saya kongsi apa yg saya ambil untuk kurangkan alahan ok!!


Omega Guard Shaklee ni diekstrak dari ikan air laut dalam yg melalui penyulingan 3 peringkat. Ikan air laut dalam mengandungi asid lemak tak tepu yg sangat tinggi iaitu EPA & DHA dan membantu untuk merawat alahan kulit dengan berkesan. 




Alfalfa Complex Shaklee ni bagus untuk detoks. Dalam masa yg sama boleh cuci toksin dalam badan. Mana tau allergic disebabkan toksin berlebihan dalam badan kan. Alfalfa ni jugak bantu kita melawan alahan dan memperbaiki kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.




Masa pakai braces dulu dokte gigi cakap bibir awak ni kering sebab kurang vitamin C. Sejak tu la saya amik Vitamin C. Huhu. Vitamin C ni bagus untuk kulit & bagus untuk tingkatkan imun jugak. Dalam masa yg sama membantu mengurangkan alergi hidung dan kulit serta asthma.


Nutriferon ni bagus sebab dapat mengukuhkan imun badan dalam masa seawal 3 hari. Dengan izin Allah. Nutriferon jugak membantu mengimbangi respon kepada alergi terhadap persekitaran dan pencemaran udara. Pendek kata kalau ada alahan memang sesuai sangat amik Nutriferon ni. Boost immune!!



Last but not least. Herbal Blend multi purpose cream ni. Memang  berbaloi. Sebab kalau ada sakit2 kulit elok sapu ni. Saya sapu ni kat sekeliling bibir masa alahan dulu Alhamdulillah ok. Nak tengok x macam mana keadaan bibir saya dulu?? Meh.


Ngeri kan?? Gatal merenyam. Sakit. Huhu.

Stok Herbal Blend dah ada. Sape nak boleh roger. 

PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 ok!!

Nak beli sendiri produk Shaklee terus dari Shaklee? Boleh aje. Klik link bawah ni ok!!



Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)









No comments:

Post a Comment