Thursday, 13 March 2014

Masalah metabolisme rendah





 Metabolisme berasal dari perkataan Greek yang bermaksud perubahan atau transformasi. Dari segi fungsi tubuh dan pemakanan, metabolisme adalah jumlah tenaga ataukalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas. Tubuh anda sebenarnya membakar kalori dengan berterusan pada setiap ketika, bukan sahaja apabila anda bersenam, malah semasa anda tidur, menonton tv mahupun membeli belah. Sebagaimana sebuah kenderaan memerlukan minyak untuk menjana kuasa, metabolisme anda merupakan pengawal atau pengurus ‘minyak’ untuk tubuh anda.
Metabolisme bagi setiap individu berbeza. Ia bergantung kepada komposisi tubuh individu tersebut iaitu berdasarkan jumlah otot dan jumlah lemak di dalam tubuh. Tisu otot membakar atau menggunakan lebih banyak kalori untuk mengekalkan fungsinya berbanding dengan lemak. Maka, mereka yang mempunyai banyak tisu otot akan mempunyai kadar metabolisme yang lebih tinggi berbanding dengan mereka yang mempunyai lebih banyak lemak.

Ada orang yg jenis makan sikit tapi masih susah nak turunkan berat badan. Tapi kita kena tahu jugak peningkatan usia pon salah satu faktor metabolisme kita jadi rendah.

10 Tips Cepatkan metabolisme Badan

  1. Minum Air Secukupnya. Anda mungkin biasa mendengar nasihat ini. Memang benar. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarynya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.
  2. Jangan lupa suplemen kalsium. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.
  3. Makan!Memakan snek dengan kerap dapat membantu. Sekiranya perut anda sudah mula memulas dan berbunyi, ia bermakna ia memerlukan ‘minyak’. Jika anda tidak makan, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.
  4. Tidur yang cukup. Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan metabolisme yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang lebih juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama!). Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.
  5. Jangan Stress. Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang
    baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.
  6. Sinar mentari baik untuk kesihatan dan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila anda tidur atau menambahkan berat badan. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit sinar matahari anda juga akan menaikkan kadar jantung anda dan dapat menghirup udara yang segar.
  7. Lakukan senaman menggunakan pemberat (weight training). Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Anda tidak perlulah menjadi pengangkat berat seperti atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya anda sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.
  8. C untuk cergas. Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.
  9. Pedas! Sekiranya anda suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baik untuk anda. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya.
  10. Minum Teh Hijau atau Teh Oolong.Gantikan cawan kopi atau teh tarik yang kedua itu dengan teh hijau atau teh oolong. Teh hijau dan teh oolong mengandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Anda perlu meminum 4 atau 5 cawan sehari untuk melihat kesannya.

Ok tu dia antara cara nak meningkatkan metabolisme. Take note yg nombor 10 tu. Kita digalakkan minum teh hijau kan?

Ok, dalam Shaklee ada Cinch Energy Tea Mix.


Ni dia. Kalau nak tau Cinch energy tea mix ni penggalak tenaga semulajadi. Dah tentu selamat. Ditambah pulak dengan taurina yg fungsinya meningkatkan tenaga dan ketahanan badan.

Kiranya kalau la ada yg tak suka minum kopi atau tak boleh minum kopi, maka cinch energy tea mix ni memang pilihan alternatif terbaik untuk menggantikan minuman kopi, soda atau manisan untuk kecergasan badan kita.

Kalau ambil cinch energy tea mix di malam hari selepas penat bekerja, takut boleh tahan dan berjaga pulak dek penangan cinch energy tea mix ni. Hehe.

Dah tentu cinch energy tea mix ni tanpa gluten, takde perasa tiruan, pewarna dan bahan pemanis. Kalau nak sihat tak perlu tambah gula pon kan. =)

Apa unsur2 teh yg ada dalam ni?
  • Matcha Green Tea Powder : Disediakan secara semulajadi untuk menyimpan semua nutrien yg terdapat dalam daun termasuk serat, mineral dan antioksidan.
  • Red Tea Extract : Salah satu antioksidan yg dijumpai dalam teh merah, yg dikenali sebagai polifenol- pejuang kanser yg kuat. Polifenol membantu merawat kerosakan badan yg disebabkan oleh radikal bebas. Polifenol ni jugak merupakan antioksidan yg kuat dan bagus untuk mencegah kanser dan bertindak sebagai ejen yg boleh membantu menghalang sel kanser daripada merebak.
  • White Tea Extract : Dikenali sebagai teh hijau muda dengan mempunyai kandungan antioksidan yg lebih tinggi berbanding teh hijau.
  • Rooibos Red Tea Extract : Tumbuhan unik yg berasal dari Afrika Selatan, kaya dengan sebatian polifenol dan antioksidan.

See. Semua jenis teh dah diadun dan diesktrak menjadi Cinch Energy Tea Mix. Best! Cinch Energy Tea Mix ni ada dalam set kurus Shaklee. So kalau ada yg nak menggalakkan metabolisme atau ada masalah dengan metabolisme rendah, elokla ambil Cinch Energy Tea Mix ni.

Kalau di luar negara, Cinch Energy Tea Mix ni memang laku keras la. Hehe.

Jom tengok antara testimoninya.








Memang kalau minum Cinch Energy Tea Mix ni kita jadi bertenaga dan berpeluh. Maklumla bila metabolisme meningkat maka pembakaran lemak pon jadi lancar la. Bila lemak terbakar jangan panggil bomba. Hehe. Sebab bila lemak terbakar, kita akan hilang inci. Oh i like!!

Ok, kalau nak try boleh roger saya k.

PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797. 

I get cinched. I lose inch. Korang camna? =)


Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)





No comments:

Post a Comment