Tuesday, 25 February 2014

Zinc Shaklee untuk semua!!


Antara sumber zinc yg mudah didapati adalah daging, makanan laut, produk tenusu dan kekacang. Tapi sejauh mana kita dapat memenuhi keperluan zinc seharian tu bergantung kepada cara masak dan cara kita makan la kan. =)

Tahu tak yg zinc ni merupakan vitamin yg diperlukan dalam aktiviti metabolisme badan sebagai komponen penting enzim? Zinc memainkan peranan penting dalam sistem imunisasi, pertumbuhan dan perkembangan seksual seseorang.

Apa kata arini kita tengok kebaikan dan manfaat zinc ni sebab saya jarang sangat bercerita pasal zinc. Hehe.

Antara 17 kebaikan dan manfaat zinc ni adalah seperti berikut:

  • Penjagaan Kulit: Kajian telah menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau akne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik yg masih dianggap lebih berkesan.
  • Ekzema: Juga dipanggil sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan dan kulit yang kronik. Ia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan zink di dalam badan. Zink memainkan peranan yang penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan sempurna.
  • Jerawat: mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.
  • Penyembuhan luka: Kekurangan zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zink, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.
  • Gangguan Prostat: Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser . Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.
  • Hilang berat badan: Zink memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan. Baru tau ni. So boleh masukkan dalam set kurus saya sendiri. Hehe.
  • Mengandung: Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.
  • Pembiakan: Bagi lelaki, zink membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.
  • Fungsi Biologi: Zink memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.
  • Jangkitan: Zink membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. Zink membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.
  • Antioksidan: Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat .
  • Aturan Enzim: Zink merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan zink.
  • Kanser: Bagi lelaki, zink memainkan peranan yang penting dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal, yang boleh membawa kepada masalah seperti kanser.
  • Kelesuan Kronik: Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zink. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan zink.
  • Botak: Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan zink. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zink, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan zink akan membantu mencegah keguguran rambut.
  • Kehilangan tulang: Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.
  • Buta Malam: Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.

Kredit kepada : Mastercery




Perbezaan Shaklee

Zinc Complex Shaklee dirumus dari zinc glukomat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yg lain seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yg mudah diserap oleh tubuh kita. Kalau nak tau jugak, zinc ni sesuai untuk pengambilan jangka panjang dan ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh. Elok sangat la untuk kita yg jenis pemakan makanan laut. Kan makanan laut ni sikit sebanyak terdedah kepada logam berat berbahaya ni. At least kalau kita consume zinc complex, boleh la logam berat tu dikeluarkan daripada badan sikit demi sikit kan??

Fakta nutrisi: Zinc Complex Shaklee membekalkan 15mg (100%) keperluan harian dan 115mg Kalsium (12% daripada keperluan harian). 

Dan lebih menarik, zinc bukan sahaja membantu menguatkan kutikel rambut tapi dapat meningkatkan daya ingatan dan tempoh penumpuan. So untuk kita yg jenis selalu mesyuarat ni elokla amik zinc untuk panjangkan tempoh penumpuan kita. Hehe.

Nak lebih menarik? Kalau untuk lelaki, zinc ni memang khazanah la kiranya. Sebab zinc dalam prostat lelaki adalah 10 kali ganda dari organ lain. Zinc memainkan peranan penting dalam organ seks lelaki. Kekurangan zinc yg serius akan mengakibatkan masalah seperti kematangan organ seks yg lambat, tidak subur, perkembangan yg kecil atau pincang pada testikal, kiraan sperma yg rendah, kemerosotan fungsi seksual, penuaan pra matang dan rambut gugur. Sebab itulah zinc ni penting untuk lelaki dari remaja sampai la ke golongan dewasa dan warga tua.



Berapa banyak zinc yg diperlukan oleh badan kita??

  • Birth to 6 months                   2 mg
  • Infants 7–12 months              3 mg
  • Children 1–3 years                3 mg
  • Children 4–8 years                5 mg
  • Children 9–13 years              8 mg
  • Teens 14–18 years (boys)    11 mg
  • Teens 14–18 years (girls)       9 mg
  • Adults (men)                        11 mg
  • Adults (women)                     8 mg
  • Pregnant teens                     12 mg
  • Pregnant women                  11 mg
  • Breastfeeding teens              13 mg
  • Breastfeeding women           12 mg

So dah semak berapa keperluan kita, apa tunggu lagi? Cukupkan nutrisi untuk badan yg lebih sihat dan hidup yg lebih berkualiti jom!!

Murah je zinc shaklee ni. Serius say. Tak caya boleh PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 ok!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)


No comments:

Post a Comment