Thursday, 13 February 2014

Vitamin Shaklee tak berkesan?





Pernah tak rasa macam makan suplemen tapi tak berkesan? Rasa macam sia2 je makan suplemen? Kalau ada, jangan salahkan suplemen kalau suplemen tu ada ujian klinikal yg complete. Hehe. Kenapa tidak? Sebab kita kena semak balik cara kita makan ubat atau lebih mudah kita semak balik life style kita macam mana. Manusia suka sangat cari salah tapi lupa nak muhasabah salah sendiri kan? Kalau dah biasa mencari salah sebab nak letakkan tanggungjawab dan kesalahan tu kat benda lain atau orang lain memang sampai bila2 pon kita susah nak muhasabah diri. Kalau ada salah diri sendiri pon rasa tak puas ati. Susah gitu tau. Hehe.

Nways, ada beberapa faktor yg menyebabkan kenapa suplemen atau vitamin yg kita ambil tu kurang berkesan atau lambat kesannya.

Meh kita tengok why it happens. Eceh. Haha.

  • Pengambilan air kosong dipandang remeh. Ramai yg lebih gemar minum air manis atau yg berwarna. Tapi kita lupa yg air manis boleh meningkatkan kepekatan darah dan menyebabknan kegemukan. Kita digalakkan minum air putih 3 liter sehari. Bagi membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik. Air putih penting untuk pastikan detokfikasi berjalan lancar supaya toksin dapat dikeluarkan daripada badan. Air merupakan bahan asas paling utama untuk aktiviti enzim dan kawalan suhu badan, membolehkan darah menghantar oksigen dan nutrien kepada sel ke seluruh badan. Kekurangan air akan menjejaskan semua proses ini dan khasiat makanan mungkin tidak dapat diagihkan dengan baik ke seluruh badan. 

  • Makan Vitamin secara banyak dan sekaligus pada satu masa. Tujuannya takut terlepas makan vitamin yang lain. Ini boleh meningkatkan kepekatan darah pada masa tertentu,lebih-lebih lagi sebalum tidur. Sedangkan pada masa yang sama anda kurang ambil air putih bagi membantu penyerapan khasiat vitamin yang telah anda ambil. Bila membeli vitamin dapatkan jadual pengambilan vitamin yang sesuai daripada Perunding Kesihatan. Cuba agihkan pengambilan vitamin mengikut keperluan dan kesesuaian supaya kepekatan darah kita tak meningkat secara mendadak pada satu2 masa. Dalam masa kita juga membantu agar buah pinggan tak terbeban dalam memproses nutrien dalam badan. Makin kurang air, makin terbeban ginjal kita untuk memproses.

  • Pengambilan Kafein. Pengambilan minuman berkafein boleh ganggu penyerapan nutrisi vitamin yang diambil. Bila mengambil dengan kuantiti yang banyak dan berterusan boleh menyebabkan pembaziran pada khasiat vitamin yang diambil dan kerosakan pada vitamin.

  • Pengambilan Vitamin bersama ubat. Bagi kita yang masih dalam pengawasan doktor dan bercadang mengambil vitamin pada masa yang sama, elakkan mengambil kedua-duamya secara serentak. Kerana ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh dan boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan yang baik untuk kedua-duanya. sekiranya anda mengambil  vitamin dan ubat, jarakkan pengambilan ubat atau vitamin 2 @ 3 jam.

  • Tidak konsisten dalam pengambilan Vitamin. Ni kalau rasa nak, makan, kalau malas tak nak makan. Ada juga yang berhenti separuh jalan bila lihat tiada kesannya. Harus faham, kesan suplemen ke atas tubuh kita adalah perlahan-lahan.Ramai orang yang tidak penah mengambil suplemen sebelum ini akan mengalami Healing Crisis selepas mengambil Suplemen Shaklee semulajadi. Jangan risau ia adalah positif kerana badan kita dalam proses pemulihan. Berikan masa pada tubuh anda 3-6 bulan untuk benar-benar merasai keberkesannya. Ikuti peraturan dalam pengambilan suplemen dan minum air 3 Liter sehari.

  • Pantang larang makan vitamin. Ada jugak yg tak ikut pantang larang atau cara makan vitamin tu sendiri. Contohnya multivitamin Vitalea tak boleh diambil bersama dengan susu sebab multivitamin yg lengkap dengan zat besi kalau diambil bersama dengan susu akan menyebabkan gangguan pada penyerapan zat besi. Kan rugi? Contoh lain, vitamin E tak boleh diambil dengan alfalfa sebab kalau diambil dengan alfalfa akan mengganggu penyerapan Vitamin E. So kalau dah dimaklumkan apa yg boleh dan tidak, elokla ikut. Hehe.

Ok, tu antara sebab lain kenapa suplemen yg kita makan tak mendatangkan kesan positif kepada kita. Memang frust. Tapi kena cek balik cara kita makan. Misal kata nak kurus tapi makan nasi 7 kali sehari. Maklumla kevin zahri kata kena makan kerap kan? Tapi ilmu tu sendiri dah salah. Sebab tu makan la suplemen apa sekalipun takkan kurus akak weh. Hehe. Sama macam penyusuan jugak. Harap lepas makan Shaklee susu memancut2 laju. Oh mai. Kadang2 promote pon tak ingat dunia kan? Bila dah makan tengok eh apsal tak memancut pon? Kan dah salah tu. Mana nak memancutnya. Anak dah umur setahun 5 bulan. Pastu kat opis malas mengepam. Mana konsep demand n supply dalam penyusuan? Harap nak banyak terus. Jangan expect susu kita boleh meriah macam anak kita umo 3 4 bulan plak. Hehe. Masa tu memang la laju. Makcik dah membebel dah. =P

Back to basic. Bila makan suplemen kena ada ilmunya. Jangan pakai makan saja. Dan yg paling penting beli dengan org yg kita selesa nak bertanya. Sebab kalau saya, tanggungjawab saya dengan customer bukan sekadar ketika menjual. Post sales tu lebih penting sebab kena follow up. Hehe.

Ok la, kalau ada masalah dengan cara korang makan suplemen, boleh roger saya. Saya rajin menjawab. Hehe. 

PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797 ok!!



Regards,

Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor =)

No comments:

Post a Comment