Friday, 7 February 2014

Kenapa perlu ambil multivitamin?

Ada 10 sebab kenapa multivitamin tu penting.

1. Nutrien yg mencukupi ketika menurunkan berat badan

Makanan yg ada nutrien paling tinggi adalah kuning telur. Kalau dulu ayah selalu sarapan dengan telur. Siap pecahkan telur mentah dalam air milo panas.

Tapi hakikatnya kuning telur ni tinggi kolesterolnya. Kalori pon tinggi memandangkan ianya kaya lemak.

Kebanyakan kita yg mengamalkan diet untuk turun berat badan mesti akan mengelak makanan yg berkalori tinggi.

Tubuh badan kita memerlukan nutrien yg mencukupi untuk terus berfungsi. Kalau ada kurang mana2 nutrien makan kadar metabolisme pon akan turut terjejas. Bila kadar metabolisme rendah maka proses untuk turunkan berat badan menjadi semakin perlahan. Antara sebab kita kadang2 rasa lesu dan lemah pon disebabkan kekurangan mikronutrien dalam diet kita.

2. Faktor sibuk

Zaman sekarang memang zaman serba cepat dan sibuk dengan kerjaya. Akibatnya, corak pemakanan kadang2 tidak seimbang dari segi mikro nutrien nya. Lebih2 lagi bila kita selalu kerja di luar dan jarang masak di rumah.

3. Termusnah akibat dimasak

Haba adalah faktor utama yg boleh menyebabkan vitamin2 terurai. Vitamin boleh bekerja pada suhu optimum iaitu suhu badan manusia. Lebih daripada suhu tu, maka vitamin mungkin akan musnah. Sebab itu la belum terjamin 100% vitamin2 yg ada dalam makanan yg kita masak boleh digunakan oleh badan kita.

4. Stress

Disebabkan tekanan perasaan dan kerja, maka kita akan cepat stress. Kehilangan magnesium dan beberapa nutrien penting adalah lumrah.

5. Kualiti makanan yg semakin rendah

Kualiti sayuran dan buah2an yg ada kini tak setanding kualiti sayuran dan buah2an yg ditanam secara organik. Penggunaan baja dan bahan2 kimia akhirnya mungkin akan memusnahkan kualiti nutrien yg terkandung di dalamnya.

6. Pencemaran alam sekitar

Dek kerana kepesatan teknologi dan pembangunan yg aktif, alam sekitar kian tercemar. Setiap hari, sistem ketahanan tubuh kita kian terancam dan mikro nutrien yg diperolehi daripada real food sahaja mungkin tak mencukupi.

7. Tabiat memilih makanan

Terdapat sesetengah individu yg tak suka makan sayur dan hanya bergantung pada daging dan makanan laut. Dan ada juga yg mengamalkan diet vegetarian. Ini tidak mencukupi kerana kebanyakan vitamin dan mineral wujud dalam tumbuh2an dan begitu jugak sebaliknya.


8. Tahap penyerapan nutrien yg rendah

Tak semua org menyerap nutrien dengan baik. Lebih2 lagi yg dah berusia. Sebab tula multivitamin membantu dalam memastikan vitamin dan mineral kepada tubuh sentiasa mencukupi.

9. Harga murah

Secara purata sebiji pil multivitamin yg diambil sebiji sehari harganya tak sampai RM1 pon. Kalau kita boleh belanjakan duit beli tudung cantik2, beli rokok dan jajan takkan la nak beli multivitamin yg tahan sebotol 4 bulan pon xmampu kan? :)

10. Tun Dr Mahathir pon ambil multivitamin

Betul ni. Bukan omongan kosong. Hehe. Salah satu rahsia tun mengekalkan kesihatan sehingga kini sebab pengambilan multivitamin.
Sebab tu la multivitamin ni penting. Bukan saje2 cakap. Sebab multivitamin ni macam asas. Dan kalau xde asas maka banyakla lompongnya. Hehe.

Kalau nak cuba multivitamin Shaklee yg tertua di dunia boleh roger saya. 


PM / CALL / SMS / WHATSAPP 016.331.4797 SEKARANG! !



Regards,
Marina, Ibu Zidane
Your Trusted Shaklee Independant Distributor :)

No comments:

Post a Comment