Wednesday, 8 January 2014

Makanan Pembakar Lemak

Bagi yg sedang on diet dan nak kelihatan kurus dan langsing, mungkin akan berhati2 dengan makanan yg diambil. Makanan yg berminyak, bergoreng, berlemak, berkalori tinggi semua akan ditolak tepi kan?

Tapi kan.. Andai kata ada makanan yg sedap tapi boleh membantu pembakaran lemak menjadi lebih cepat kan best?? Ye la, makan pon dapat, badan yg cantik pon dapat. Siapa tak nak? Kalau saya, saya nak. =)

Meh saya kongsi makanan2 yg boleh membakar lemak dengan cepat.


Oats memang diketahui mampu membersihkan organ dalam badan sebab mengandungi sulfur dan iodin yg membantu membersihkan membran dalam perut dan intestine. Oats ni bukan sahaja mengenyangkan dan sedap tapi membantu mengurangkan tahap kolesterol dalam badan. Amalan mengambil oat setiap pagi sangat membantu untuk membakar lemak dengan lebih cepat.


Oh saya suka epal hijau. Masam2 gitu. Hehe. Tapi tak kisah la epal hijau ke merah ke yg pasti epal mengandungi bahan kimia yg dipanggil "pectin" yg juga boleh didapati dalam buah beri yang membantu mengurangkan lemak dalam sel badan kita. Lagi pun epal kaya dengan anti oksidan. Sedapnye!



Bawang putih mengandungi Allicin yg bertindak sebagai anti bakteria yg membantu mengurangkan kolesterol dan lemak yg tidak sihat di mana minyak atau jus bawang putih mempunyai kualiti sama untuk membantu mengurangkan lemak serta berfungsi membersihkan badan dari dalam. 


Tomato mempunyai tahap tinggi vitamin c dan asid citricmalic-oxalic yg mempercepatkan proses metabolik. Untuk kebaikan buah pinggang juga, asid ini membantu seseorang membuang air yg berlebihan. Tomato membantu jugak membakar lemak dengan cepat. Selain itu, tomato membantu badan menyerang sel kanser. Sangat bagus diamalkan untuk kesihatan dan kecantikan.



Telur adalah sumber yg kaya protein tetapi rendah kalori. Telur membantu badan membina otot dan meningkatkan kolesterol baik dalam tubuh.



Lobak merah mengandungi karotena iaitu sejenis vitamin A yg membantu membersihkan sistem penghadaman dalam badan dan membuang sisa lemak dengan cepat.




Mengandungi Capsaicin yg membantu membakar kalori dalam badan dengan cepat.



Teh hijau adalah kafein yg boleh mengurangkan tahap "plasma triglyseride" dan membakar lemak. Teh hijau adalah teh yg paling efektif untuk menurunkan berat badan. Mengandungi antioksidan yg membantu mengurangkan dan menstabilkan berat badan. Untuk kesan yg cepat, ambil teh hijau 2 cawan sehari.



Dark chocolate mengandungi flavonoids yg membantu mengurangkan kolesterol dalam badan dan membakar lemak degil.


Madu yg diminum bersama air suam setiap pagi membantu membakar lemak dalam badan. Ajaib kan? 



Dalam Bahasa Melayu, wheat grass ni dikenali sebagai rumput gandum. Wheat Grass dapat membantu meningkatkan metabolisme badan dan mengurangkan lemak dalam tubuh. 


Kacang soya pulak mengandungi lecithin yg mampu menghalang pembentukan lemak.


Ok itu dia tadi antara makanan yg membantu membakar lemak dengan lebih cepat. Tapi dah tentula pelan diet yg betul kena ikut. Kalau makan terlalu banyak 1 benda je pon tak jadi apa. Sebab apa2 pon yg penting adalah makanan seimbang. Kena tengok piramid makanan ok!!

Dan yg keduanya kena la berwasatiyyah. Jangan la hadap makanan yg sama je sepanjang hari dan sepanjang minggu. Tak selera ok. 

Kalau nak superb, boleh amik set kurus Shaklee. Semua ikut bajet korang. Dan yg pasti, kalau nak kurus kena jaga makan dan konsisten jugak. Tambah pulak dengan senaman, Insya Allah diet korang tak jadi yoyo.

PM/Call/SMS/WhatsApp 0163314797 untuk tahu pasal set kurus k. Murah je. Harga kawan2. =)


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)



No comments:

Post a Comment