Thursday, 9 January 2014

Fakta Tentang Kalori


Arini kita cakap pasal kalori. Kenapa penting sangat cerita pasal kalori? Sebab kalau nak kuruskan badan, kita kena kira kalori. Tengok dan kira kalori makanan yg diambil kemudian bakar kalori tu. Kalau boleh, bakar kalori lebih banyak daripada kalori yg diambil. Baru boleh slim. Ni la dia konsep yg Kevin Zahri dok ajar. Sebab kalau nak kurus memang paling tidak sehari kena kurangkan banyak kalori daripada jumlah yg diambil.

Berapa banyak kalori yg selalunya org dewasa ambil dalam sehari?

Meh kita tengok menu yg lazim org Malaysia makan dalam sehari ok!

a) Sarapan Pagi : Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telur mata (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) 
                           Total : 541 kalori

b) Minum Pagi (Jam 10) : Karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori)
                                       Total : 410 kalori

c) Makan Tengahari : Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca sayuran setengah cawan                                  (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori)
                                 Total : 900 kalori

d) Minum Petang : Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori)
                            Total : 510 kalori

e) Makan Malam : Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong                                      Belacan (120 kalori)
                             Total : 682 kalori

Jumlah keseluruhan dalam sehari : 541 + 410 + 900 + 510 + 682 : 3043 kalori

Wanita dewasa selalunya memerlukan 1600 - 2000 kilo kalori (kcal) sehari dan lelaki pula memerlukan lebih kurang 2000 - 2500 kcal sehari. 

Dan FAKTA nya: Setiap 8000 kcal yg terkumpul dalam badan berupaya untuk menaikkan berat badan sebanyak 1 kilogram. Huhu.

Kalau la dengan pengambilan makanan di atas, dah sah2 lebih daripada keperluan kalori harian. =)

Apa akan jadi kalau tabiat makan di atas tak diubah selama setahun?

Kita ambil contoh lelaki dewasa tadi. Biasanya lelaki akan bakar kembali 2500 kalori yg diambil tapi kalau la pengambilan kalori sebanyak 3043 sehari macam yg di atas tu, maka akan ada lebihan sebanyak 543 kalori setiap hari dalam bentuk lemak. 

Fakta tadi dah mengatakan setiap 8000 kcal yg terkumpul mampu menaikkan berat badan sebanyak 1 kilogram. Cuba bayangkan lebihan 543 sehari tu x 365 hari = 198,195 kalori setahun!! Itu la dia jumlah lemak yg akan disimpan dan tak terbakar.

Akhirnya, dalam masa setahun berat kita akan meningkat sebanyak 24.77 kilogram. Kalau darab dengan 5 tahun pulak macam mana? Mungkin macam ni....


WAAAA!!!! Takut x? Huhu.

Jangan takut. Senang je nak membakar kalori ni. Ubah stail hidup kita. Amalkan gaya hidup yg aktif, berjalan lebih pantas, naik dan turun tangga tanpa lif, cuci kereta sendiri, lebih kerap bersukan dan bersenam. Kurangkan masa menonton televisyen atau bermain komputer dan hp sebab tubuh hanya mampu membakar 1 kalori seminit dan ianya sama kuantiti dengan kalori yg dibakar semasa tidur. Betul!! Masa tidur pon kalori terbakar ok!!

Nak tau berapa kalori yg dapat dibakar berdasarkan aktiviti yg kita lakukan? Jumlah kalori yg terbakar bergantung pada ketumpatan tubuh dan berat badan seseorang. Berikut anggaran kiraan kalori dibakar bagi individu seberat 68kg membuat aktiviti selama 1 jam.
  • Aerobik = 405 kalori
  • Bermain bola keranjang (agresif) = 450 kalori
  • Berjalan pantas = 300 kalori
  • Mengemas rumah = 240 kalori
  • Bermain golf (tanpa kedi) = 385 kalori
  • Bermain ping pong = 280 kalori
  • Menonton televisyen = 40 kalori
  • Berbasikal statik = 380 kalori

Ok, dah faham dah kan tentang konsep kalori masuk dan kalori keluar? Ni jugak cara kevin zahri. Dah tentu boleh kurus punye la!!

Penting jugak untuk yg nak kuruskan badan ni untuk berdiet dengan cara sihat. Jangan skip meals sebab kalau kita skip meals boleh merosakkan sel-sel badan kerana kurangnya pengambilan nutrien. Pilih makanan dengan jumlah kalori yg diperlukan dan pastikan kalori yg diambil tak berlebihan atau kalau ambil berlebihan sekalipon, bakar la kembali kalori tersebut dengan aktiviti riadah yg disarankan.

Sebagai tambahan, kat bawah ni saya sertakan anggaran jumlah kalori dalam jenis2 makanan yg kita makan kat Malaysia ni.

Kategori : Buah-buahan
  • Tembikal (sepotong) = 20 kalori
  • Betik (sepotong) = 45 kalori
  • Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
  • Durian (5 ulas) = 64 kalori
  • Limau (sebiji) = 42 kalori
  • Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
  • Nenas (sepotong) = 59 kalori
  • Epal (sebiji) = 63 kalori
  • Ciku (sebiji) = 44 kalori
  • Mangga (sebiji) = 103 kalori

Kategori : Kuih-Muih
  • Kaswi berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
  • Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
  • Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
  • Cekodok pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
  • Popia goreng (satu) = 130 kalori
  • Popia basah (satu) = 95 kalori
  • Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
  • Karipap (sebiji) = 130 kalori
  • Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
  • Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Kategori : Lauk-Pauk
  • Ikan kembung kari berkuah (seekor) = 85 kalori
  • Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
  • Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
  • Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
  • Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
  • Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
  • Ayam goreng (sepotong) 255 kalori
  • Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
  • Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
  • Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
  • Telur goreng (sebiji) = 110 kalori
  • Taufufa goreng (sekeping) = 100 kalori
  • Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Kategori : Makanan Ruji
  • Nasi putih (1 1/2 cawan) = 260 kalori
  • Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
  • Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
  • Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
  • Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
  • Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
  • Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
  • Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
  • Mee Hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
  • Roti putih (2 keping) = 156 kalori
  • Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
  • Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
  • Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
  • Emping jagun kosong (secawan) = 160 kalori

Kategori : Makanan Segera
  • Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
  • Nugget ayam (satu) = 60 kalori
  • Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
  • sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
  • Burger keju 9satu) = 425 kalori
  • Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
  • Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
  • Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori\

Ok, kalau nak tau lebih lanjut pasal kalori dan jumlah kalori dalam makanan, boleh la ke website cekodok ni. Bagus dan penuh informasi tau!!

Kalau nak makanan rendah kalori dalam Shaklee atau set diet Shaklee plak boleh roger saya k. Boleh diet macam saya ni haaa....


Gambar kiri: 3 bulan lepas bersalin
Gambar kanan : 4 bulan lepas bersalin


Gambar kiri : 7 bulan lepas bersalin
Gambar kanan : 10 bulan lepas bersalin

Biar lambat asal selamat. Hehe.

Total weight loss : 10 kg. 
Dapat la berat badan sebelum kawin. =P



PM/Call/SMS/WhatsApp 0163314797 ok!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)


No comments:

Post a Comment