Tuesday, 14 January 2014

Alfalfa : Hebat sangatkah?


Kenapa saya letak gambar kuda ni tiba2? Haha. Macam tak sesuai kan? Tapi jangan cepat melatah. Meh saya cerita kenapa.

Tahukah kita?

Pada 5000 tahun yg lalu, bangsa Arab di Timur Tengah menjadikan alfalfa sebagai makanan kuda mereka? Ye, betul. Ini kenyataan dan bukan cubaan. =P

Pada masa tu, mereka mendapati bahawa kuda yg diberi makan alfalfa lebih cergas dan tangkas tanpa serangan jantung dan diabetis. Apa? Ingat serangan jantung dan diabetis tu penyakit manusia je ke? No way. Bila bangsa Arab ni nampak kuda2 ni cergas, diorang pon ape tunggu lagi. Diorg pon try consume alfalfa untuk lebih cergas.

Kuda dalam gambar kat atas ni merajuk sebab tak diberikan Alfalfa rupanya. Haha.

Dah lama rupanya alfalfa ni kan. Bukan sehari dua. Dah 5000 tahun rupanya. Kalau nak tau, alfalfa dipanggil sebagai bapa segala tumbuhan dek kerana khasiatnya. Mana tidaknya, dari akar sampai ke pucuk, semua boleh digunakan. Dah macam pokok kelapa. Beza dengan pokok kelapa, lidi dan daunnya bukan untuk dimakan. Hehe. Alfalfa ni untuk dimakan dan dibuat obat. =P

Apa dia kelebihan alfalfa ni?

  • Dikatakan tumbuhan terbaik yg mengandungi segala zat keperluan harian tubuh manusia
  • Galactagouge - Bagus diambil oleh ibu2 yg menyusukan anak kerana ia merangsang penghasilan susu ibu
  • Membantu perkumuhan menjadi lebih lawas
  • Membantu membuang angin dalam badan
  • Termasuk dalam kategori fiber yg mengenyangkan
  • Melegakan sakit sendi dan belakang
  • Menghilangkan kelesuan dan tekanan
  • Memberi sensasi 'rasa sejuk' (alfalfa Shaklee mengandungi minyak Peppermint)
  • Memberi kelegaan semasa haid
  • Merawat arthritis
  • Bagus untuk asma, resdung, elergi, gegata dan ekzema
  • Mencuci usus bagi membuang toksik
  • Mencuci buah pinggang dan merawat kencing kotor disebabkan jangkitan dalam buah pinggang
  • Meneutralkan asid dalam badan
  • Merawat masalah keputihan pada wanita
  • Membesar dan menegangkan payudara
  • Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri
  • Memulihkan urat selepas bersalin
  • Membantu masalah penghadaman dan pencernaan
  • Meningkatkan stamina seorang suami
  • Melegakan sembelit (tapi kalau kurang minum air pon bole jadi sembelit jugak!!)

Antara vitamin yg ditemui dalam Alfalfa:

Vitamin A - untuk penglihatan. membina ketahanan terhadap jangkitan, terutamanya dalam saluran pernafasan, menggalakkan pertumbuhan sel, menggalakkan kulit yg sihat dan adalah penting semasa kehamilan

Vitamin E - Melindungi sel-sel terhadap kerosakan daripada sinaran dan matahari dan pencemaran udara, kesihatan jantung, kardiovaskular dan kesihatan otot, memperbaiki fungsi imun, menguatkan otot di dalam badan, membantu membawa nutrien ke sel-sel dan membantu menguatkan dinding pembuluh darah, membantu fokus mata

Vitamin U - Menggalakkan kesihatan badan untuk membantu mengatasi ulser peptik

Vitamin B6 - Membantu asimilasi makanan dan metabolisme protein dan lemak, menggalakkan kesihatan saraf dan kulit, membantu mengurangkan loya

Vitamin K - Penting bagi pembekuan darah, penting dalam fungsi hati, menyumbang kepada kecergasan dan panjang umur

Vitamin D - Mengawal penggunaan kalsium dan fosforus di dalam badan dan oleh itu diperlukan untuk pembentukan gigi dan tulang yg kuat dan sihat


Mineral yg ditemui dalam Alfalfa:

Kalsium - Membina dan mengekalkan tulang dan gigi, membantu darah membeku, membantu dalam kecergasan dan daya tahan, mengawal rentak jantung, melegakan saraf

Zat besi - Diperlukan dalam pembinaan hemoglobin, membantu pengangkutan oksigen di dalam darah

Kalium - Perlu bagi saraf otot, tindakan jantung dan tindak balas enzim, juga untuk digest lemak

Fosforus - Diperlukan  untuk tulang normal dan struktur gigi. Saling berkait dengan tindakan kalsium dan Vitamin D. meningkatkan peranan tisu saraf

Klorin (Klorida) - Elektrolit penting untuk membersihkan dan menyucikan badan, mengawal metabolisme lemak, gula dan kanji

Sodium - Mengawal keseimbangan cecair di seluruh badan, meneutralkan asid, menghalang pembekuan darah, mengaktifkan limpa, usus dan fungsi perut

Silikon Magnesium - Membantu badan untuk menangani sembelit, ketahanan saraf, melindungi kulit dan badan dan merangsang fungsi otak

Lain2 keistimewaan Alfalfa:

Kaya dengan Protein - 18.9% berbanding daging lembu, 3.3% berbanding susu dan 13.1% berbanding telur. (Otot terdiri daripada protein dan kurang protein menyebabkan keletihan dan kelesuan) -> Membantu dalam penyusuan ibu

Akar alfalfa yg dalam mencari mineral penting dalam tanah yg tidak kesampaian oleh tumbuhan lain.

Alfalfa adalah milk booster yg sekian lama digunakan di benua Amerika.

AWAS!! Tidak semua alfalfa adalah sama. Alfalfa yg didapati di supermarket adalah alfalfa sprout (biji cambah). Alfalfa lain mungkin ditanam dengan kaedah yg tak mementingkan teknologi hijau.

Alfalfa Shaklee diperbuat dari daun alfalfa bermutu tinggi yg ditanam di California, USA - ditanam tanpa pestisid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia.

Kredit : nanny Lyna



Sebab tu la Alfalfa Shaklee ni MELETOPS!!

Nak tau set yg ada Alfalfa?

  • Set Gout : Alfalfa & Omega Guard
  • Set Subur : Alfalfa & GLA
  • Set Kurus : Alfalfa & Lecithin
  • Set Menyusu : Alfalfa & ESP
  • Set Resdung : Alfalfa & Vitamin C
  • Set Cinta : Alfalfa & Vitamin E
  • Set Melawas : Alfalfa & Ostematrix
  • Set Jerawat : GLA & Alfalfa
Ada banyak lagi kombo menarik sebenarnya. Semua harga mampu milik. Sebotol alfalfa baru RM53. Harga memang istimewa dah tu. =)


PM/Call/SMS/WhatsApp 016.331.4797!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)


No comments:

Post a Comment