Thursday, 12 December 2013

Tiroid & Shaklee



Minggu ni ada seorang sahabat dari UIA bertanyakan suplemen Shaklee. Memandangkan kawan ni ada hypertiroid, maka pengambilan apa jenis suplemen sekalipun perlu ada pantauan doktor. Kalau tak, takut sakitnya menyerang.

Apa sakit tiroid ni ek? Jom tengok apekah benda alah ni. Hehe.

Kat mana letaknya kelenjar tiroid ni? Jom bukak balik buku sains zaman sekolah menengah dulu. 





Tu dia. Boleh nampak kan kat mana kelenjar tiroid ni? Kalau mereka yg ada sakit di bahagian tiroid ni selalunya bahagian leher mereka akan membengkak. Nak tengok bengkak macam mana? Macam ni haa....






Scary kan? Huhu. 

Semua kelenjar yg menghasilkan hormon dalam badan kita ni sebenarnya penting sangat. Kalau hormon kurang masalah timbul. Kalau hormon terlebih pon satu masalah juga. Baik yg sedang2 aje kan. Jangan terlebih jangan terkurang.

Kelenjar tiroid ni kalau nak tahu fungsinya mengatur kadar pembakaran tenaga dalam tubuh badan kita. Kelenjar ni berfungsi membuat protein yg mengatur sensitiviti tubuh badan terhadap hormon yg lain.

Kelenjar tiroid termasuk golongan endokrin yg menghasilkan hormon tertentu. Hormon ni pulak diperlukan oleh tubuh badan kita untuk menangani hal tertentu pulak. 

Hormon yg dihasilkan oleh tiroid misalnya adalah tiroksin, kalsitonin dan triodotironin. Dua hormon yg bermula dengan huruf T ni penting untuk metabolisme tubuh badan kita. Hormon ni la yg mengarahkan sel tubuh badan untuk lebih banyak mengubah glukosa menjadi glikogen. Kalau hormon yg dihasilkan oleh kelenjar tiroid kurang, maka badan kita akan cepat penat, kulit kering dan berat badan bertambah. Tapi kalau hormon kurang, maka badan kita akan cepat berpeluh dan berat badan akan turun dengan drastiknya. 

Mengikut statistik, gangguan kelenjar tiroid ni paling banyak menganggu wanita daripada lelaki. Jumlahnya mampu mencapai sehingga 5 kali ganda lebih banyak. Maksudnya kat sini, kita sebagai wanita kenalah berhati2 dan kalau ada perubahan fizikal macam bengkak di leher tiba2 ke atau ada benjolan tidak normal kat leher, eloklah berjumpa doktor specialist sebab kalau gangguan kelenjar macam ni eloklah dilakukan analisis khas. 


Jenis-jenis Penyakit Tiroid

Ada 2 jenis penyakit tiroid ni sebenarnya:
  1. Hipertiroidisme
  2. Hipotiroidisme

Kat sini kita guna kelebihan berbahasa kita. Haha. Sebab sepertimana yg kita tahu, hyper merujuk kepada terlebih, manakala hypo merujuk kepada kurang. Kalau hipopotomus, takde kaitan sebab saya nampak kelebihan berat badan je. Haha. =P

Ok, back to discussion. 

Hipertiroidisme ni juga dikenali sebagai Tirotoksikosis. Antara penyebab dan punca penyakit ni adalah:

Grave's disease. Antibodi dalam badan menyebabkan kelenjar tiroid tu membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Dalam kes2 macam ni selalunya semua atau sebahagian besar sel tiroid membesar dan mengeluarkan hormon berlebihan. Kata hiper tadi kan. 

Thyroiditis atau pembengkakan tiroid. Selalunya keadaan ni boleh elok dengan sendirinya. 

Toxic nodule goitre. Ni pulak bila mana terlalu banyak iodin dalam makanan yg diambil. Yg ni boleh la kita control pemakanan kita.

So pendekkan cerita, kalau rasa lain macam pada bahagian leher, refer kepada pakar dan mereka yg lebih pakar akan cek kategori apakah tiroid kita tu.

Tanda-tanda orang yg menghadapi hipertiroidisme ni pulak:
  • Bengkak di leher
  • Cirit birit
  • Degupan jantung yg laju, sentiasa berdebar2
  • Lemah dan cepat penat
  • Tekanan darah naik secara tiba2
  • Insomnia
  • Mata menjadi besar (bluging)
  • Gementar dan gelisah
  • Terketar2 tapi bukan parkinson
  • Penurun berat badan mendadak walaupun selera makan bertambah
  • Haid tidak teratur
  • Kesuburan menurun
  • Angin yg tidak menentu (moody)
  • Kurang penumpuan
  • Kekejangan otot
  • Sukar untuk bernafas
  • Rambut luruh dan mudah gugur
  • Suhu badan naik 
  • Tidak tahan panas
  • Pengeluaran peluh yg banyak
  • Kulit menjadi lembap
  • Osteoporosis

Itu kalau hiper. Kalau hipo pulak macam ni ceritanya. Orang yg menghidap hipertiroidisme ni selalunya mempunyai hormon yg tidak cukup.

Tanda2nya pulak :
  • Masalah memori terganggu
  • Malas
  • Kuat tidur
  • Bengkak kaki
  • Badan selalu rasa sejuk 
  • Masalah jantung

Cara Rawatan

Pesakit yg mengalami penyakit hipotiroidisme mudah dirawat tapi terpaksa mengambil hormon tiroksin seumur hidup. Dos ubat juga mungkin perlu diubah secara berkala bergantung kepada aras hormon tiroid dalam badan.

Pesakit yg mengalami hipertiroidisme pulak perlu diberikan iodin beradioaktif untuk memusnahkan sebahagian kelenjar tiroid yg terlebih tu. Pembedahan jugak boleh jadi alternatif kepada rawatan hiper ni. 

Memandangkan ada 2 jenis tiroid ni kan, maka kalau kita nak ambil suplemen pon kena tengok2 jugak. Jangan semberono.

Untuk yg HIPERTIROIDISME : 

Boleh la cuba VIVIX Shaklee dan ESP Shaklee



Vivix ni kan digelar tonik ajaib Shaklee. Bagusnye vivix sebab vivix repair terus ke sel dan DNA. Cakap banyak pon orang tak suka. Meh tengok testimoni pesakit tiroid yg cuba vivix ni.


Tak perlu makan ubat tiroid lagi. Kan berbaloi tu? Vivix ni dah la bagus untuk kecantikan. Sambil2 rawat tiroid, cantik sekaligus. Baru boleh jadi Ayu Raudhah. Sebab dia kan makan vivix ni. Hehe.



ESP ni mengandungi protein soya non GMO yg ada estrogen. Kajian mendapati estrogen boleh menghalang pengeluaran hormon tiroid seterusnya mengurangkan paras hormon tiroid dalam badan. Jadi, untuk yg ada hipertiroidisme tadi eloklah ambil ESP untuk kurangkan rembesan hormon tiroid.


Untuk yg HIPOTIROIDISME:

Boleh cuba Vitamin E, Vitalea multivitamin, Omega Guard Shaklee dan B Complex.





Vitamin E pulak mengandungi 10mg selenium semulajadi, Kalau nak tau, selenium ni diperlukan dalam proses penukaran T3 dan juga mengurangkan antibodi kepada tiroid. Sebab salah satu penyebab hipotiroidisme ni kan autoimmune atau kehadiran antibodi terhadap sel tiroid dalam badan. Kalau dapat kurangkan antibodi ni maka banyakla sikit hormon dari kelenjar tiroid dihasilkan. 


Vitalea ni multivitamin. Jadi adalah semua vitamin baik macam iodin, vitamin A, D, E, B2, B3 & Zinc. Memang sesuai sangatla untuk pesakit hipotiroidisme.

Sebabnya hipotiroidisme ni kan berpunca daripada kekurangan iodin. Vitamin A, D menambah keberkesanan T3 (hormon tiroid yg aktif). Vitamin B2, B3 dan B6 pulak berfungsi dalam penghasilan hormon tiroid. Zinc pulak diperlukan dalam penghasilan tiroksin atau T4 (hormon tiroid yg tak aktif) dalam kelenjar tiroid dan diperlukan dalam proses penukaran T4 kepada T3 (hormon tiroid yg aktif).

Pendekkan cerita, memandangkan vitalea ni multivitamin, eloklah consume kalauu ada hipo. =)


Rasanya cukup sekadar ni untuk hari ni. Nanti kita jumpe lagi esok dengan entri lain. Rasanya ada hutang 1 entri pasal set kecantikan untuk kulit berminyak dengan produk enfuselle ni. 

Kena makan minyak ikan ni sebab ada je yg terlupa. Haha. Nway, Omega Guard Shaklee tengah promo bulan ni.

Beli 6 percuma 1. Dapat keahlian percuma. Jimat dah kat situ. Pastu dapat special price lagi. Dan dapat terus bonus untuk bulan depan. Bestnye.

Jom rebut bulan ni!!

Kalau nak tau pape pasal produk Shaklee boleh roger saya. Kalau saya tak tau saya boleh tanyakan pada yg tahu. Dalam masa yg sama saya belajar jugak sekali. Korang dapat pahala terus sebab mengajak saya menggali imu lagi.

Pape boleh PM/Call/SMS/WhatsApp 0163314797 untuk HARGA ISTIMEWA, TAWARAN HEBAT & KONSULTASI PERCUMA!!


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)




No comments:

Post a Comment