Friday, 27 December 2013

Nak kurus : Kurangkan 500 kalori sehari!!




Jangan sedih2 sampai keluarkan statement macam ni. Allah dah cipta kita cantik. Sebaik2 kejadian. Malah cantik tu kan subjektif. =)

Nak kurus kalau dah gemuk bukan mudah kan? Nak jaga makan minum. Nak jaga diet. Semua nak kena jaga. Tapi sebelum ni masa nak gemuk tu bukan main senang. Makan tidur je dah gemuk. Kejap je. Jadi jangan la expect untuk kurus atau turunkan berat dengan mudah. Kalau tau susah nak turunkan berat badan, why get fat at the first place? Hehe. Jangan sampai jadi macam gambar bawah ni sudah.


Jangan sampai weight scale menjerit ok. Hehe. Takpe2. Masih belum terlambat untuk kita sama2 slim melim. Meh saya kongsi 10 cara untuk kurangkan 500 kalori dalam sehari. Sebab kunci untuk kurangkan berat badan hanyala dengan cara mengurangkan pengambilan kalori pada setiap hari. Macam mana nak kurangkan sampai 500 kcal sehari? Jom tengok macam mana.

  • Tap your foot.
Dalam erti kata lain, banyakkan la berjalan. Sebab berjalan kan bagus untuk kesihatan. Cuba banyakkan pergerakan. Berjalan ketika jawab telefon, berjalan masa reply SMS, lakukan banyak pergerakan dengan tangan dan kaki. Pendek kata bergerakla. Kalau nak kurus takkan boleh kurus kalau pemalas. Kalau keje tido je mana nak kurusnya?

  • Jauhkan diri daripada kekacang
Jauhkan diri kita daripada kekacang. Apatah lagi kalau dalam mangkuk besar. Memang tak berenti makan kan? Lagi besar mangkuk kacang tu lagi banyakla potensi kita nak makan. Ni kajian yg dilakukan oleh Universiti Cornell ok. Bukan sekadar cakap2 gitu je. =) Memang betul kekacang ni ada lemak yg baik untuk jantung, tapi jangan lupa yg kekacang ni tinggi kalori! 1 tangan penuh dengan oil roasted mixed nuts ada 175 kalori. 3 genggam penuh tangan dah ada 525 kalori. Cuba jangan makan kacang dan kita dah jimat lebih dari 500 kalori. Kalau tak dapat tahan diri daripada kekacang, makan la kacang cerdik atau pun pistachios. 2 genggaman penuh tangan kita hanya 159 kalori dan kulit kacang cerdik ni boleh menghalang kita makan kacang dengan laju. Ye la, kena kopek kulit kan leceh sikit. Takdela sedap belasah kacang. Hehe.

  • Jangan makan di hadapan televisyen
Ni memang betul. Kalau makan depan televisyen, maka lagi bersungguh kita makan. Tengok pulak cerita best2. Siap berpinggan tambah pon tak sedar. Makan di hadapan televisyen menyebabkan kita berpotensi untuk makan 288 kalori lebih daripada makan di meja makan. Ni kajian daripada University of Massachusetts. Jadi seeloknya, makan di meja makan, dan ubah 1 jam masa menonton televisyen kepada 1 jam berjalan2 di luar rumah atau dalam rumah. Dengan cara ni, 527 kalori boleh dikurangkan dan dibakar.

  • Hadkan topping salad
Salad kan sihat? Memang betul makan salad ni bagus. Tapi topping atas salad tu yg kita kena hati2. Gravy nya tu mak aih. Sedap lemak berkrim i tell u. Caesar salad misalnya, saya suka sos caesar yg masam2 tu. Hehe. Thousand island pon best jugak. Sebab tu kalau kita kurangkan pengambilan topping salad ni, kita dapat kurangkan sehingga 500 kalori dan lebih. Cuba hadkan dressing tu kepada 1 jenis je. Dan kurangkan topping sekali. Tak perlu la kruton tiap kali makan salad. Kan bagus kalau camtu? Kalau nak pelbagaikan topping salad tu bole la amik benda yg lebih berkhasiat macam lada benggala panggang, bawang yg dah digril atau cendawan. Kemudian dressing tu pulak, cuba guna separuh je. Hehe. Kalau tak, salad biasa akan mempunyai lebih banyak kalori daripada lasagna atau fettucine alfredo, cheese crumbles, kacang karamel, avocado dan buah buahan kering.

  • Gunakan pinggan bersaiz kecil
Ok, ni permainan minda namanya. Kalau sebelum ni kita guna pinggan 12 inci, kita guna pula pinggan 10 inci. Kita akan makan kurang 20%-25% daripada biasa. Dan memang betul, kita takkan rasa lapar sebab minda kita disuap dengan imej yg makanan di atas pinggan tu dah cukup untuk kita.

  • Kurangkan whipped cream
Memang sedap. Lagi2 kalau makan dengan desert. Ice blended yg ada whipped cream pon best sangat. Tapi tu la, kalau nak turunkan berat badan, paling tidak kena kurangkan ambil krim ni. Lagi bagus kalau tak makan langsung. Sebab dessert  ni boleh ada sehingga 670 kalori. Kslori rasa craving whipped cream sangat pon, cuba ambil whipped cream dengan espresso yg jumlah kalorinya ada la dalam 30. Jimat 640 kalori dah kat situ kan!!

  • Count your chips n crackers (Tengok jajan korang ok)
Cuba jangan makan jajan atau snacks dari dalam plastik yg besar atau kotak atau tupperware atau apa saje bekas yg besar sbb possibility kita untuk makan banyak tu memang besar. Mungkin bole abis 1 beg plastik atau 1 bekas. Haha. Dapat pulak tengok depan tv. Mmg syok la kan. Kalau makan chips, ambil 15 keping je. Dalam 140 kalori. Kira ok la untuk lepaskan teringin.

  • Serve & sit
Kaedahnya macam ni, ambil pinggan, ambil makanan dan kemudian duduk di meja makan. Kalau macam ni potensi untuk makan banyak sebab lauk pauk banyak terhidang depan mata ni kurang. Hehe. Kalau macam ni beratus2 kalori dapat dikurangkan dalam sehari. 

  • Kurangkan makan pasta
Kadang2 tekak ni teringin jugak nak makan pasta kan. Tapi kalau nak kurangkan berat badan, pasta la antara makanan yg kita kena kurangkan. 1 mangkuk pasta selalunya 220 kalori. Tapi kalau menu dinner biasa di restoran selalunya 480% lebih besar daripada 1 mangkuk tadi. Maksudnya dah lebih kurang 1056 kalori kat situ. Kalau kita makan 2 mangkuk mee pon baru 616 kalori. Nampak bahaya pasta di restoran camna?

  • Limit your dinner guests
Haha. Nak tergelak pon ada. Kenapa kena kurangkan tetamu time dinner ni? Bukan tak bole ajak kengkawan datang dinner sekali. Tapi kalau kita makan dengan 7 orang tetamu atau lebih, maka kita boleh makan 96% lebih daripada biasa. See. Fakta penting ni. Sebab bila makan ramai2 ni seronok. Bila berborak lupa dah berapa kali tambah makanan. Jadi kurangkan makan dengan ramai orang. Boleh save sehingga 500 kalori kalau camni haa. Hehe.


Ok, tu antara cara nak kurangkan pengambilan kalori dalam sehari. Hehe. Banyak lagi sebenarnya. Nanti kalau rajin saya kongsi ye.

Pendek kata kalau nak kurus memang kena cek pengambilan kalori. Mula2 cek berapa keperluan kalori kita mengikut berat badan dan umur kita. Lepas dah cek, kira kalori yg kita ambil setiap hari. Kalau boleh bakar lebih banyak kalori daripada kalori yg kita ambil. Kalau kalori yg dibakar lebih banyak, maka boleh la kita kurus. Tapi kalau kalori yg kita kumpul walau pon 10 kalori sehari, at the end of the month dah jadi 300 kalori. Camno nak kurus kalo camtu. Sikit2 lama2 jadi bukit. Sikit2 lama2 jadi sempit. Hehe

Oh ye, kalau nak boost metabolisme dalam badan kita supaya lebih aktif dan kencang, boleh ambil Omega Guard Shaklee. Dah la promo bulan ni kan. Bagus sangat sebab dapat meningkatkan metabolisme dalam badan kita. 


Atau kalau nak lagi gempak, bole amik cinch tea shaklee. Memang terus berpeluh2 bertenaga.



Ingat konsep 3B dalam Shaklee. Bakar, Buang, Bina otot. Penting sangat ni. Sebab nak turunkan badan ni lagi susah sebenarnya. Kena disiplin dan konsisten. =)

Ni set 3B Shaklee:




Jimat baaaanyak dengan set 3B ni sebab ada yg boleh tahan sehingga 4 bulan. Takdela tiap bulan nak kena keluarkan duit beli set kurus. Hehe.

Nak cuba? 

PM/Call/SMS/WhatsApp 0163314797 ok!! Saya bagi HARGA HEBAT, TAWARAN MENARIK & KONSULTASI PERCUMA. Untuk yg beli dengan saya je la. =)


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)



No comments:

Post a Comment