Wednesday, 30 October 2013

Apa itu healing crisis?

Kenapa lepas saya makan supplemen ni saya pening ye? Kenapa lepas saya makan supplemen ni saya rasa nak muntah n selalu cirit birit ye?

Itulah antara situasi yang kita panggil sebagai healing crisis ataupun krisis pemulihan.

Ape mende plak la healing crisis ni ek? Mari saya terangkan dengan cara yang mudah.

Setiap orang mengalami krisis pemulihan yang berbeza berdasarkan sejarah pengambilan ubat kita jika sebelum ni kita mengalami penyakit yg berpanjangan atau berdasarkan kesihatan badan kita. Ada orang yg tak kena langsung krisis pemulihan ni tapi ada orang yg mengalami krisis pemulihan yg teruk sampai kadang2 takut nak teruskan pengambilan produk Shaklee ni. Antara tanda2 korang ada krisis pemulihan ni adalah seperti di bawah:



  • Penat melampau
  • Kerap mengantuk
  • Cirit birit
  • Gatal-gatal
  • Jerawat naik tiba=tiba
  • Loya
  • Sakit kepala
  • Pening

Apa sebenarnya krisis pemulihan ni?

Krisis pemulihan adalah satu proses di mana badan menjalani tempoh membersih dan membina semula. Sebagai sebahagian daripada proses penyembuhan, badan akan mula membuang sisa-sisa toksik yg telah membina di dalam badan kita selama bertahun-tahun. Semasa proses menyingkirkan toksik, badan kita akan mengalami beberapa tanda dan gejala dan ketidakselesaan. Ini lah yg dinamakan sebagai krisis pemulihan. Dalam falsafah perubatan cina, penyembuhan yg sebenar sentiasa harus didahului oleh krisis pemulihan.


Kenapa krisis pemulihan berlaku selepas pengambilan suplemen kesihatan?

Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam molecular nutrition, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien akan bertindak balas dengan oksigen dalam badan. Dan tindak balas ini sebenarnya menggalakkan dan merangsang organ badan untuk melaksanakan pembersihan, menghapuskan, menggantikan tisu yg lama dengan tisu baru, mengimbangkan dan lain-lain proses dengan hebat. Sebagai contoh, kita mungkin mengalami ruam kulit yg lebih banyak, lebih banyak pergerakan usus. Ini menandakan badan melalui proses detoksifikasi yg intensif. Bayangkan jika badan kita ibarat paip besi berkarat. Bila kita letakkan di ejen karat atau pembersih paip, pada mulanyan lebih banyak karat akan datang dari dinding paip (toksik) dan lebih banyak kotoran membanjiri sekeliling paip dan membuatkan anda berasa bertambah teruk. Tetapi, selepas karat semua hilang, paip akan menjadi lebih bersih dan cantik. =)


Bagus ke kalau alami krisis pemulihan ni?

Ya. Krisis pemulihan adalah tanda-tanda yg menunjukkan bahawa rawatan atau makanan tambahan yg kita ambil berfungsi dan bertindak balas. Sesetengah org mungkin fikir yg gejala mereka dapat paling teruk, tapi sebaliknya ia adalah satu proses penyembuhan semulajadi dan ia adalah satu petanda yg baik untuk bergerak ke arah proses penyembuhan yg sebenar. Selalunya, krisis pemulihan hanya berlaku pada org yg sihat kerana ia menunjukkan bahawa kecergasan kita masih cukul untuk mewujudkan tindak balas pada perubahan biologi semasa penyembuhan. Walau bagaimanapun, bila tiada krisis pemuihan, ia mungkin kerana sama ada org itu bebas toksin dan mempunyai kesihatan optimum yg seimbang atau kecergasannya terlalu lemah dan badan tidak dapat melalui proses penyembuhan.


Adakah semua org mengalami tanda2 dan gejala yg sama semasa krisis pemulihan?

Setiap org mempunyai simptom yg berbeza. Sesetengah org mengalami krisis pemulihan sejurus selepas mengambil makanan tambahan, ada juga yg hanya akan berlaku selepas satu atau dua bulan. Tahap keseriusannya juga berbeza. Sistem badan yg mempunyai toksik berlebihan engalami krisis pemulihan yg lebih teruk.


Secara umumnya, berapa lamakan penyembuhan krisis ini berlaku?

Bergantung kepada keadaan kesihatan individu. Ia mungkin berlangsung selama 2 - 3 hari atau beberapa bulan.

Ramai org berasa lebih baik selepas mengambil makanan tambahan, tetapi setelah menggunakan makanan tambahan untuk seketika, saya tidak notis apa-apa perbezaan langsung, mengapa?

Secara umumnya, selepas 1 hingga 2 bulan pengambilan makanan tambahan, kita seharusnya berasa beberapa perubahan seperti meningkatkan tenaga, pergerakan usus yg lebih baik dan lain2. Kalau korang tak dapat lihat sebarang peningkatan, mungkin korang:

  • Tak ambil dengan konsisten
  • Tak ikut dos yg disyorkan
  • Berhenti mengambil suplemen sebab risaukan krisis pemulihan yg terlalu kuat
  • Diet dan gaya hidup yang tidak sihat
  • Penyakit kronik, memerlukan tempoh yg lama untuk pulih
  • Keadaan kronik
Antara simptom dan punca krisis pemulihan:



Healing Crisis
Possible Reasons/Causes
Lethargy, sleepinessAcidic body, poor liver function, over exhausted, need more rest
Headache, heavy headedHigh blood pressure, sign of detoxification
Fever, slight fever, restlessnessIncrease metabolism, stimulate body immune function
Diarrhea, increase bowel movements, passing out a dark, smelly stool, foul-smelly urineSign of detoxification, accumulated waste and residue in the colon
Flatulence, gassy stomachPoor digestive system
Break out, rashes, itchy skin, bad sweat, mucus secretion, dandruffPoor liver function, poor colon health and elimination system
Mucus production such as, phlegm, running nosePoor lung function, passing out phlegm is also a sign of detoxification
Nasal bleedingMay be a sign of anaemia
Muscles and joints are aching and painAcidic body, toxins accumulated at the affected area
Increased pain in affected part of bodySpeed up the healing process
Insomnia or hyperactivePoor nervous system
Irregular period, changes in period, itchy bottom, increased mucus secretionHormonal imbalance, in the process of hormone regulation
Bleeding with bowel movementsMay be haemorrhoid
Dizziness, hungerHypoglycemia, anaemia
Nausea, constipation, hiccupsPoor digestive system, liver problem
Slight edema (swelling)Kidney problem
Dah jelas kan? Jadi jangan takut kalau korang mengalami krisis pemulihan ni. Semua org yg sihat mengalami benda yg sama cuma mungkin dengan simptom yg berbeza.

Jadi, bila korang alami healing crisis ni, mudah je. Minum air kosong dgn banyak. Bukan air manis ye semua. Kalau boleh 2-3 liter sehari untuk bantu badan keluarkan toksin yg berlebihan dalam badan tu. Kemudian boleh kurangkan dos pengambilan. Pastu boleh kontek saya untuk dapatkan konsultasi percuma!!


Call/PM/WhatsApps 0163314797 untuk tahu bagaimana!


Regards,

Marina, Ibu Zidane =)

Kredit kepada MyChibiBox



No comments:

Post a Comment